Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Malu!

    Lärarutbildningen är ganska komplicerat uppbyggd och det finns olika sätt att bli behörig lärare på.

    De två "huvudvägar" att gå är

    1. Ämneslärarprogrammet

    eller

    2. läsa tillräckligt antal högskolepoäng inom det ämnet som man vill undervisa i och sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.

    Men för de som redan är verksamma lärare med eller utan lärarexamen, finns det även olika Lokala och Nationella Projekt, som hjälper till att bli behörig lärare snabbare.

    Beroende på vad det är för ämne du vill bli behörig i, och nivå (grund- eller gymnasieskola) - så kan olika möjligheter finnas.

    De som bäst kan ge upplyssningar om det är Studievägledare på lärarutbildningen och rektor på den skola där du nu arbetar. Rektorer får information om de projekt som lärare kan delta i för att skaffa sig behörighet (som inte är behöriga idag i de ämnen som de undervisar i) eller för att bredda sin behörighet (om de vill bli behöriga i ett nytt ämne).

    1) Om du t.ex söker dig till ett Ämneslärarprogrammet, och blir antagen - kan du sedan ansöka om Tillgodoräknande, dvs du behöver inte läsa de kurser som du redan har godkända betyg i, kan hoppa över dem och bli färdig snabbare.

    2) ang. andra vägen med KPU på slutet, så är det olika antal högskolepoäng som krävs, beroende på ämnet och om det är grund- eller gymnasieskola som man vill bli behörig lärare på.

    3) tredje vägen - via olika projekt, är det också beroende på ämnet och även på vilken del av landet du arbetar i.

    Eftersom det är Skolverket som utfärdar lärarlegitimationer, så kan man samråda med dem. För den som redan har lärarlegitimation, finns info här>> om hur man kan "utöka sin legitimtion".

    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. ;)

    Liselotte