Bo
    Min frus 18 åriga son går på andra året inom Vård och Omsorg och har tyvärr begått en dumhet vilket lett till en dom för sexuellt ofredande med samhällstjänst som påföljd.
    Detta har lett till att skolan inte lyckas hitta någon APL plats till honom och då uppkommer lite frågor?

    • Hur kan eleven bäst komma vidare för att lösa APL problematiken?

    • Eleven har utanför skolan arbetat som timanställd 2 somrar på 2 olika äldreboenden, kan denna tid räknas in som APL tid?

    • Om eleven själv lyckas hitta en APL plats i grannkommunen, får han förlägga sin APL där om det godkänns från skolan i hemkommunen?

    • Finns det obligatoriska krav på APL i specifika kurser i Vård och Omsorgsprogrammet som gör att en kurs inte blir godkänd om inte APL genomförs? Om så är fallet, om dessa kurser räknas bort från totalpoängen 2500, kan han uppnå 2250 poäng ändå för att uppnå en gymnasieexamen?

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Bo, vi behöver några dagar för att få fram tillräckligt med lag-stöd bakom svaret, som vi kan ge. Vi söker svar hos de sakkunniga och återkommer så fort vi får svar.

    ***
    Jag tänker så här: ponera att eleven får examensbevis och blir en "undersköterska" - hur ska han få jobb som undersköterska sen? Hur länge gäller "domen" /jag menar... kommer han kunna få jobb som undersköterska/ om t.ex 1,5 år? Om inte - vad ska han med sin examen till? vill han jobba som undersköterska?
    Kanske kan man lösa det genom att antingen byta till ett annat program där APL inte blir ett problem? Eller läsa vidare på VO så gott det går och ta sedan Studiebevis och komplettera på Komvux mot examensbevis, kanske till ett högskoleförberedande examensbevis från komvux i så fall? Många kurser från VO går att använda och "sätta in" i ett högskoleförberedande examen från komvux.
    ***
    En lösning med att hitta APL plats i en annan kommun tror jag inte så myckt på... det blir nog svårt. Men ni kan givetvis försöka.
    Elevens skola kan ha synpunkter på att det är svårt för skolan att skicka en handledar ut till en annan kommun /och handledare från skolan måste göra besök på praktikplatsen/ - men jag tror, tyvärr, inte att ni hittar en APL plats i en annan kommun för att alla kommuner har ju samma regler vad det gäller att kräva urdrag från belastningsregistret; och om någon missar detta och det kommer fram senare - kan praktiken /APL/ avbrytas plötsligt och då är man inte förberedd på det... så blir det panik då. Jag skulle inte utsätta någon för det.

    Du skriver att eleven är 18 år. Då är han tillräckligt gammal för att kunna komma in på en folkhögskola. Det är i så fall på en allmän linje på en folkhögskola som han kan läsa mot Omdöme om grundläggande behörighet, dvs uppnå Gymnasiekompetens genom studier på en folkhögskola.

    Folkhögskolor har utbildningar till personlig assistent, stödpedagog, behandlingsassistent mm. Men frågan är om "domen" inte sätter stopp för hans jobb-möjligheter inom de områdena?

    Vill han jobba inom vård, så kanske är det bra att kika på yrken som Steriltekniker >> och Obduktionstekniker>> där man inte kommer inom sitt yrke i kontakt med pacienter /om det nu är så olyckligt att han inte får göra det... pga domen/.

    För att det inte ska bli fel, skulle jag råda att koppla på en stadsjurist /ta kontakt med Utbildningsförvaltningen i er kommun och be att de "sätter" en jurist, anställd inom kommunen, där eleven är folkbokförd, på detta ärende. Juristen får noga undersöka hur länge domen gäller och vilka yrkesmöjligheter och begränsningar personen har. Det är ju ingen som blir glad av att han utbildar sig till ett yrke, inom vilket han inte ska få jobba!

    • : Hej igen.
    • : Tack för de snabba svaren, nu har vi lite att gå på. Gällande din fråga om det är ett yrke som han skall fortsätta utbilda sig till är givetvis med i tankarna men inget bestämt ännu. Utdrag från belastningsregistret gäller enbart för arbete med barn/ungdomar samt psykiatrin/missbruksrelaterade arbeten. Möjligtvis kommer eleven om studierna går att slutföra söka sig utanför hemkommunen för att söka arbete men förstår att det är givetvis viktigt att informera om domen i samband med ansökan så det inte finns några överraskningar som kommer fram för arbetsgivaren senare även om chansen kanske är liten att någon anställer honom. Tack igen för era svar!!
    • Daniel : Arbetsgivare gillar inte ta risker /om det inte är tvungna till det/ - så är det tyvärr så att ingen vill "få onödiga problem" ... så jag skulle i första hand tänka på att satsa på yrken där inget urdrag ur belastningsregistret krävs. :(
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Bo,
    jag har nu pratat med en sakkunnig, som är mycket erfaren inom "Vård- och omsorgscollege"-utbildningar, som säger så här att i särskilda fall kan skola anordna APL på skolan. Stöd för den sorterns lösning finns i första hand i Gymnasieförordningen>>, kapitel 4, §§12 och 13.

    Urdrag ur Gymnasieförordningen, kap.4 §§ 12-13, nedan:

    Arbetsplatsförlagt lärande

    12 § Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram i gymnasieskolan i minst 15 veckor. I gymnasiesärskolan ska arbetsplatsförlagt lärande förekomma på alla nationella program i minst 22 veckor. En elev som går gymnasial lärlingsutbildning ska i stället genomföra mer än hälften av denna utbildning som arbetsplatsförlagt lärande. Omfattningen ska då räknas från och med det läsår som eleven påbörjar den gymnasiala lärlingsutbildningen.

    Varje vecka som genomförs på en arbetsplats ska för en elev i gymnasieskolan anses motsvara 23 timmars garanterad undervisningstid. Huvudmannen får besluta att arbetsplatsförlagt lärande ska finnas på högskoleförberedande program och får då också besluta om i vilken omfattning.

    För en elev i gymnasiesärskolan ska varje vecka som genomförs på en arbetsplats anses motsvara 25 timmars garanterad undervisningstid.

    Huvudmannen ansvarar för att skaffa platser för det arbetsplatsförlagda lärandet och att detta uppfyller de krav som finns för utbildningen. Rektorn beslutar om hela eller delar av kurser ska förläggas till arbetsplatser och om hur fördelningen över läsåren ska göras. Förordning (2014:70).

    13 § Om arbetsplatsförlagt lärande inte kan erbjudas på ett yrkesprogram i gymnasieskolan eller ett nationellt program i gymnasiesärskolan, får utbildningen anordnas bara om
    1. planerade platser för arbetsplatsförlagt lärande inte kan tillhandahållas på grund av omständigheter som huvudmannen inte kunnat råda över, eller
    2. utbildningen av säkerhetsskäl inte kan förläggas till en arbetsplats utanför skolan.

    Det arbetsplatsförlagda lärandet ska i de fall som avses i första stycket bytas ut mot motsvarande utbildning förlagd till skolan. Innan huvudmannen för en gymnasieskola beslutar om detta ska huvudmannen samråda med det lokala programrådet.

    Om utbildning har skolförlagts på grund av det som sägs i första stycket 1, ska huvudmannen vidta de åtgärder som behövs för att utbildningen så snart som möjligt ska förläggas till en arbetsplats. Förordning (2012:402).

    Den sakkunnige tillägger dock att det är väldigt sällan som sådana lösningar tas i bruk; att skola måste bedöma att eleven är lämplig för yrket och att det finns praktiska hinder som kan göra det svårt att ta till den lösningen. Men att det samtidigt inte är omöjligt och har tidigare förekommit i några få fall. Rektor kan också söka stöd hos Skolverket - om hen är osäker på vad som är rätt att göra i det specifika fallet.

    • : Hej. Jättetack för de kompletterande svaren, nu har vi fått svar så långt det är möjligt på de frågor vi hade och hanterar detta vidare och hoppas att vi kan komma fram till en lösning framöver. Tack igen!!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)