SYV-besökare

    Hej! som rubriken lyder så är min fråga om hur jag som SYV på grundskolan kan motivera fler gymnasieväljare att överväga titta närmare på yrkesprogrammen? Finns det någon bra "motiverande text" som man kan framföra både för elever (i första hand) men även till vårdnadshavare, som ni kan rekommendera att använda sig av? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej och tack för din fråga om hur vi som SYV-ar kan motivera fler gymnasieväljare att överväga söka till gymnasiala yrkesprogram!
    Nedan skriver jag ner de argument som jag tycker bör "bita" på ungdomar som står inför gymnasievalet:
    Hej, gymnasieväljaren!
    Vill du ha ett välbetalt jobb direkt efter gymnasiet? Då borde du verkligen kolla in yrkesprogrammen! Det finns solid forskning som backar upp att det är ett smart drag.
    Det finns tyvärr en hel del missuppfattningar om yrkesprogrammen. Fakta talar för att de som tar en yrkesexamen ofta har lättare att få jobb och att många som går ett högskoleförberedande program inte ens fortsätter studera. Varje val har sina fördelar, men låt oss krossa några myter och kolla in fördelarna med yrkesprogram på gymnasiet.

    Större chans att landa ett jobb direkt efter gymnasiet
    Väljer du ett yrkesprogram öppnar du upp för fantastiska jobbmöjligheter direkt efter studenten. Genom praktik får du värdefulla kontakter och en inblick i arbetslivet. Statistik från SCB visar dessutom att det fram till året 2035 kommer finnas ett stort behov av personer med gymnasial yrkeskompetens – över en kvarts miljön jobb! Att söka till ett yrkesprogram är definitivt ett smart val inför framtiden!

    Du blir behörig till högskolestudier
    Från hösten 2023 ger alla yrkesprogram (genom kurserna svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6) grundläggande behörighet till högskolestudier. Det betyder att du inte behöver välja bort yrkeskurserna på gymnasiet bara för att du eventuellt vill studera vidare efter gymnasiet. Efter studenten kan du antingen dyka direkt in i arbetslivet eller fortsätta läsa inom ditt yrkesområde. Med yrkesexamen från gymnasiet kan du söka både till universiteten och till yrkeshögskolorna. Flexibelt, eller hur?

    Hög lön tidigt i livet
    Forskning visar att de som gått yrkesprogram snabbt kan se fram emot en ganska hög lön. En studie följde två grupper i Malmö och upptäckte att de med yrkesexamen snabbt hamnade i jobb och tjänade bra. Till exempel, några år efter studenten tjänade de som var 21 år gamla och hade en yrkesexamen i snitt 260.000 kr per år, jämfört med 218.000 kr för de med högskoleförberedande gymnasieexamen. (Uppgifter om löner kommer från SCB.se).

    Möjlighet att jobba utomlands
    Med en yrkesexamen i handen öppnas dörrar på arbetsmarknaden inte bara i Sverige, utan även runt om i världen. Din kompetens kommer vara eftertraktad internationellt. Tänk på möjligheten att kombinera arbete med att upptäcka världen!

    Att läsa som lärling
    På yrkesprogrammen kan man läsa antingen på det "gamla/vanliga/klassiska" sättet eller som Lärling. Läs om det på gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-lärling
    Kika gärna även på framtid.se/blogg/välj-den-breda-vägen-fram! och arbetsformedlingen.se/podcast/stora-jobbchanser-efter-ett-yrkesprogram

    Studie- och yrkesvägledare

    Alla frågor och svar som innehåller 'yrkeshögskola' (51 st.)