Amira
    Hej
    Jag vill söka till socionom programmet i universitet eller högskola, men mitt merit ligger väldigt lågt på vad de krävs,
    Jag vet att Eng 7 och matte 3 ger merit, och de har jag sökt med dessa merit räcker aldrig så jag undrar går det att plugga upp kruser som man endast har fått E i, kan man läsa om de, och få högre än E eller hur ska man läsa om de, för att kunna höja sitt merit, speciellt att jag har många E ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Amira,

    det är inte säkert det går att höja merit, eller höja men inte så mycket som du önskar. Finns ingen garanti, alltså, men det du kan göra: sök till komvux och till allmänna kurser på folkhögskolorna. På en allmän kurs på en folkhögskola kan du på ett år på omdöme om grundläggande behörighet med vilket du konkurrerar sedan i BF-urvalet.