Mumtas
    Hejsan,
    jag tog studenten i somras förre året 2022 och nu jobbar som administratör i AMA. på gymnasiet pluggade jag på ekonomiprogrammet inritning marknadsföring och media kommunikation. Jag vill plugga till ekonomi men även är jätte intresserad av mode och design. Jag räknade mina betyg och har 13.58 och därför undrar om jag kan komma det? och kan jag läsa mode samt ekonomi samtidigt. Jag vill också vill veta om det finns möjligheter till utomlands. jag har ej icke godkänd på någon ämne. Jag vill plugga på Uppsala, Umeå, Linköping, Göteborg, Örebro eller stocklom universitet. jag vet vad jag vill plugga till men vet ej vart jag ska vända mig för att kunna läsa dessa. det därför behöver jag er hjälp. kan ni hjälpa mig. ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mumtas!
    om du vill söka till svenska högskole-Universitetsutbildnignar med start hösten 2023, då öppnar anmälningsperiod den 15 mars 2023 (mitt på dagen, cirka kl.13) och det är först då som du och även vi kan se alla utbildningar som kommer bli sökbara. Men du kan redan nu titta på lärosätenas webbplatser/hemsidor och även kontakta studievägledningen på de lärosäten där du kan tänka dig vilja läsa.
    Vad gäller studier utomlands, så är det upp till dig att själv hitta var du vill läsa. Det finns företag som förmedlar studier i utlandet men vi (jag) kan inte direkt rekommendera ngt sådant företag, du får hitta dem själv och bestämma om du vill få hjälp av en sådan förmedlare eller om du vill ordna allt på egen hand.
    Det meritvärde du uppger i din fråga kanske inte kommer ge dig plats på någon av de utbildningar som du vill läsa på de svenska högskolor eller universitet, därför rekommenderar jag att du gör högskoleprovet.
    Titta gärna även på utbildningar inom andra skolformer - t.ex kika på vad som finns inom yrkeshögskola. Yrkeshögskoleutbildningar är kortare och mer praktiska och ofta innehåller mycket praktik. Betygen man har spelar viss roll men inte avgörande roll när man söker till yrkeshögskola. Yrkeshögskola prioriterar sökande med arbetslivserfarenhet och din motivation och resultat av tester och intervju spelar stor roll för möjlighet att bli antagen. Ännu en fördel med yrkeshögskola är att det går att söka till jättemånga olika utbildningar samtidigt (och även kunna bli antagen till flera olika utbildningar mer eller mindre samtidigt) och så påverkar inte yrkeshögskoleansökningar din ansökan till högskolor-universitet, så du kan söka överallt och se var du får plats.
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-goeteborg
    nordiska-textilakademin/inkopare-inom-textil-mode-och-funktion
    nordiska-textilakademin/internationell-designer-inom-textil-mode
    stockholms-tillskaerarakademi/3d-visualiserare-inom-mode-och-konfektion

    Liselotte