Pershia
    Hej !
    Om jag ska själv starta ett eget "coachande företag, vad ska jag gör och hur jag kan bli underleverantör till AF. Vilken kommun är mer i behov av det tjänsten. Jag pratar flytande persiska och dari och har goda kunskaper i arabiska men inte kan prata.
    Hur måste jag börja och fortsätta för att starta eget?
    Tack

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Pershia!

    Så roligt att du vill bli egenföretagare>>

    En bra sida med mycket info är den här>>>

    Näringslivssamordnare eller NäringslivskonsuIent bör finnas i kommunen där du bor, och den personen borde kunna ge information. Näringslivssamordnare anlitas av Arbetsförmedlingen för att undervisa i "Starta-eget"-kurser.

    På den här sidan:

    http://www.opic.com/org/arbetsformedlingen

    ser du viIka aktuelIa upphandlingar som finns.

    Arbetsförmedlingen tipsar också om att https://www.visma.com/ hjälper till med att delta i upphandlingen för att kunna bli underleverantör till AF och att det finns informationsträffar på AF´s olika kontor "Starta eget information", där ibland krävs det att man på förhand anmäler sig.

    Du kan på www.ams.se - se om det finns någon planerad info i din stad eller i en stad nära dig dit du kan åka för att delta.

    Jag tycker att första steg för bli för dig att

    1) samla information om allt man måste veta och göra för att kunna starta eget

    2) sedan kan du bestämma dig om du vill satsa på det

    3) göra affärsplan

    4) visa affärsplanen på arbetsförmedlingen och söka Starta-eget bidrag, som man kan få i 6 månader.

    Jag viII också råda dig att kanske tänka lite bredare än bara jobbcoaching, utan när du formulerar vad ditt företag ska syssla med, så kanske är det bra att ta in även möjIighet att toIka/översätta; kanske också undervisa i "språk och kultur" inom vissa språk och så Jobbcoaching så kIart!

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp!

    HäIsningar

    MikaeI SYV