Nida

    Hej Jag har ett meritvärde på 14,9 och vill gärna höja upp det. Jag har engelska 5,6,7 och läst bara till mate 2. Har även modernaspråk 1,2. Vill gärna få en plats till våren i tandteknikerprogrammet. så frågan är hur skall jag kunna höja meritvärdet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nida!
    Jag vill börja med att påminna om ännu ett sätt att komma in på en svensk högskoleutbildning - via Högskoleprovet.
    Vad meritvärdet anbeträffar, så kan det bli svårt att på kort tid höja det så mycket som kan behövas för att ha en rimlig chans att komma in på tandteknikerprogrammet, men du får gärna försöka. Ansök på komvux om att läsa moderna språk 3 och 4, eller om moderna språk 3 och matematik 3b. För de kurserna bör du få Meritpoäng/extrapoäng. Om det är så att du idag har 1.o meritpoäng för engelska 7, så finns det i så fall utrymme att få ännu 1,5 meritpoäng för att max antal meritpoäng är 2.5. Du får gärna ta del av informationen på gymnasieguiden.se/merit
    Du kan samtidigt som du läser kurser för att få fler meritpoäng även söka göra prövningar i de kurser i vilka du redan har godkända betyg.
    Titta även på utbildningar till tandsköterska inom yrkeshögskola. Tandsköterska är ett annat yrke än det du frågar om men är också ett yrke inom tandvård.