sara
    min fråga att jag har slutat med svenska 1 som jag fick D , Svenska 2 som fick E, svenska 3 som fick E och samhällskunskab 1b som fick D och jag har fått denna antagna om utländska gymnasiet från Dubai som fick 14.26

    När det räknar dem allt tillsammans , vad är totallt

    tack

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sara!

    Det som gäller i ditt fall står på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20SYV/for-dig-som-vill-soka-UTL.pdf

    Du får hemskt gärna läsa information på länken ovan. Det är ganska komplicerade regler med möjlighet till flera undantag.

    Jag antar att du vill söka till en högskoleutbildning som har SVENSKA som undervisningsspråk, för annars så finns det utbildningar på högskolan i Sverige med engelska som undervisningsspråk. Undrar om varför du läste Samhällskunskap 1b? Även om den kursen krävs för behörighet, kanske dina utländska betyg bedömdes "innehålla samhällskunskap i tillräcklig omfattning" vilket ofta är fallet.

    Varför jag frågar ang. anledning att läsa Svenska och Samhällskunskap? Jo, för att: betyg D motsvarar 12.5
    och betyg E motsvarar 10.0
    Du fick 14.26 på dina utländska betyg men jag vet ej om det MED eller UTAN meritpoängskompensation?
    Om det är MED meritpoängskompensation, då kanske betyget D höjer dina "sammantagna betyg".
    Betyg E sänker för att 10.0 är hur som helst mindre än 12.0, men om du läser i texten (länk ovan) ser du att kurser i svenska och engelska som krävs för behörighet, behöver inte tas in i ditt sammantagna Meritvärde. Det sägs ingen där om Samhällskunskap.

    Det kan vara fördelaktigare för dig, tror jag, att inte räkna in dina svenska betyg (i fall de sänker meritvärde för dig) och det kan finnas den möjligheten.

    Svara på min fråga om 14.26 är med eller utan Meritpoängskompensation?
    och om du måste ha Samhällskunskap 1b för att bli behörig eller om du läste den kursen av en annan anledning?

    Bästa hälsningar & vi hörs
    ANNA

    Hej igen!
    Jag tänker kontakta Antagning.se med din fråga. Jag har formulerat om frågan så här:

    "En person med utländsk gymnasieutbildning från Dubai som fick 14.26 i Merit för sina utländska betyg,
    läste på Komvux: svenska som andra språk 1 (fick D) och SAS 2 och 3 (båda med betyg E) samt Samhällskunskap 1b (fick betyg D). Nu undrar hen om vad det blir "totalt" i Meritvärde" - när man räknar utländska och svenska betyg tillsammans."

    Men jag tror de kommer ha följdfrågor till dig innan de kan ge svar. Jag återkommer om jag får svar från Antagning.se. Bra om du kan svara på mina frågor så fort som möjligt.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    Hej igen!
    Jag fick svar att du måste skicka ett meddelande via kontaktformuläret ("Fråga oss"): https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ och så får en expert titta på ditt ärende. Viktigt, som sagt, om att du uppger om det är MED ELLER UTAN Meritpoängskompensation som du fick 14.26 på dina utländska betyg.

    Lycka till!
    Anna
    • : jag studerade svenska 1 ,2 och 3 eftersom jag var inte i sverige innan. jag var i deubai så det behövs att jag studerar svenska med alla 3 nivår och jag studerade samhällskunskap ib eftersom jag vill studera något på Data som behövs att studera samhälls
    • : när här kompleterade min gymnasiet från dubai , fick jag 14.26 utan dem svenska 1 2 3 och samhälls . jag hoppas att förstå min nu och jag anmällde mig om Data och jag väntar på svaret på maj att vilken ämna ska jag börja och tills nu på antagnin.se är som de inte lägga till totallt betyg för allt
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sara!

    Du bör kontakta Antagning.se som tar emot, administrerat, räknar på betyg och gör antagning till högskolor och universitet i Sverige. Du har inte svarat på vår fråga angående om 14.26 i Merit, som du fick, är med MERITPOÄNGSKOMPENSATION eller utan. Eftersom vi inte fick svar på den frågan från dig, kan vi inte gå vidare med beräkningar.

    Vi kan, alltså, inte ge dig svar på din fråga eftersom vi saknar de uppgifter som vi behöver från att kunna ge dig ett korrekt svar.

    Vänd dig till www.antagning.se som ansvarar för antagning till högskola/universitet.

    Du kan också boka tid på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd eller ringa eller maila till en vägledare på Komvux, som förhoppningsvis kan hjälpa dig bättre än vi kan.

    Vänligen och önskar dig stort lycka till i dina framtida studier!
    Mikael