Iulia

    Jag har utländskt betyg med meritvärde 18.50. Efter jag har läst grundläggande behörighet har betyget räknats om . Nu har jag 21.37. Om jag läser religionkunskap 1 kan jag höja mitt betyg och hur mkt? Kan det sänka betyget om jag får dåligt betyg i kursen? Hur räknas om betyget egentligen? Höjas det mitt gamla meritvärde först eller kommer som tillägg till det aktuella? Tack

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    reglerna finner du på antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning och hur de tolkas är upp till de som jobbar på Antagning.se
    Det jag är rätt säker på är att du genom att läsa kurser på komvux (eller göra prövningar) inte kan försämra dina chanser, alltså inte kan få lägre meritvärde än det du redan har (om du redan är behörig sökande till "din" högskoleutbildning). Det är på så sätt ganska ofarligt att läsa fler kurser på komvux, eller göra prövningar. Om du läser en kurs försök få så högt betyg du kan.