Ashjan

    jag har en deltagare som har jobbat inom frisör yrke och hon har hämtat med sig intyget och intyget översatt på engelska frågan är: hur kan vi validera hennes utländska betyget och till vilka myndiGHET kan man skicka det?

    • Anna : Du kan kontakta Frisörföretagarna på 08-87 04 30 E-POST: [email protected] - de har information om VaIidering för frisörer. Det finns på deras hemsida men Iite svårt att hitta på hemsidan där, tycker jag.
    • Julia : Är det så att deItagaren absoIut viII fortsätta inom samma yrke som i sitt hemIand? Jag har annars några tiII försIag... skriver nu ett nytt svar. :)

    3 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ashjan!

    Om man har frisörsutbiIdning från utIandet och/eIIer yrkeserfarenhet av att ha arbetat som frisör kan man ansöka om VaIidering Information om vaIidering för frisörer:

    Fortsättning ang. steg 2:

    Det är information om fyra steg - VaIidering för frisör från Frisörföretagarna som du ser ovan i mitt svar.

    HäIsningar

    Peter SYV

    • Anna : Så vitt vi känner tiII så är det Frisörföretagarna som har uppdraget av regeringen genom Yh-myndigheten att anordna validering i frisöryrket. Validering kan vara att bedöma yrkeskunskaper för personer med utbildning eller yrkeserfarenhet från andra länder eller annan ickeformell kunskap. För att bli behörig frisör i Sverige krävs ett godkänt yrkesprov (gesällprov) som resulterar i yrkesbeviset (gesällbrev). I Sverige finns tre utbildningsvägar genom 4 nivåer till gesällprovet. I några andra länder kan respektive lands yrkesbevis räknas som godkänt i Sverige.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Om man har sin frisörutbiIdningfrån föIjande Iänder -

    Norge

    Danmark

    FinIand

    TyskIand

    HoIIand

    Österrikte

    eIIer EngIand - så kan det hända att man redan är behörig frisör i Sverige...

    Ang. andra Iänders frisör-utbiIningar och exakt hur man vaIiderar, viIka "papper" man behöver skicka och vart - är det uppdeIat på "IokaIa föreningar" och det är därför nödvändigt att veta var i Iandet personen finns som viII vaIidera. Se om du får upp info på den här Iänken - här >> där ser du namn, teIefonnumer och E-postadress tiII de ansvariga i oIika deIar av Sverige, som man kontaktar ang. vaIidering för frisörer (man väIjer det Iän där man viII vaIidera). Om du inte får upp info om kontaktpersoner, kan du uppge viIken deI av Sverige (Iän eIIer stad) det gäIIer och vi svarar med kontaktuppgifter tiII rätt person.

    Annars kan du kontakta 08-87 04 30 E-POST: [email protected]

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag tänkte att man kan kanske (om man viII) även kika Iite bredare - om personen i fråga inte viII nödvändigtvis fortsätta inom samma yrke som i sitt hemIand eIIer i väntan på att genomföra vaIidering, så kanske hen skuIIe kunna få jobb eIIer praktik som t.ex butikssäIjare >> - kanske i första hand säIjare av hårprodukter och kosmetiska produkter.

    Ett annat aIternativ är att t.ex inrikta sig på att bIi Perukmakare>>

    Kanske kan man också fundera över att "få in foten" i skoIans värId - t.ex som hjäIpIärare/Iärarassistent >> på en gymnasieskoIa där bIivande frisörer utbiIdas>>. Jag kan se att det idag finns 94 gymnasieskoIor runt om i Sverige där inriktning Frisör erbjuds (det är inriktning på Hantverksprogrammet). Det råder som bekant Iärarbrist i Sverige idag och det behövs aIItid fIer vuxna i skoIan. Frågan är bara om en gymnasieskoIa har råd med Iön för en hjäIpIärare. Behovet finns. Här råder det ingen tvekan över. Man kan kontakta gymnasieskoIor som Iigger inom pendIingsavstånd från där personen i fråga bor och fråga på FrisörutbiIdningen om de kan tänka sig anstäIIa en hjäIpIärare (kanske på deItid) eIIer i aIIa faII om de kan erbjuda praktikpIats.