Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns kurser i engelska som man kan köpa t.ex hos Hermods (du får inte något betyg men du får undervisning) - köp i så fall kursen Engelska 5. Se information på hermods.se/artiklar/distansutbildningar
    Det finns också kurser på studieförbund som man kan delta i (man köper även här utbildningsplats).
    Men du kan börja med att fråga på komvux i din kommun om du kan göra nivåbedömning i engelska. Komvux kan dock (tyvärr) neka dig det på grund av att du har godkänt betyg i engelska 5 och är behörig att börja läsa engelska 6. Du kan också fråga om du kan läsa engelska 6 (på komvux i din kommun) i mycket långsam takt t.ex spritt på två terminer (det är dock ovanligt att kunna läsa i så långsam takt på komvux, men på gymnasiet läser eleverna kursen Engelska 6 under ett läsår, alltså på två terminer men de läser samtidigt många andra ämnen). Det vanliga är att engelska 6 är upplagd på komvux under en termin, på 20 veckor. Eftersom det är en 100p.kurs så blir det så att man läser på 25% av studietakt (om man endast läser den kursen). Även om beräknad tid som du i så fall bör lägga på studierna blir 10 timmar/vecka, så kan du ju lägga ner mer tid på dina studier.
    Du kan också försöka komma in på engelska 5 på komvux med motiveringen att du har glömt det du kunde för 8 år sedan... jag tycker det är inte alls konstigt att man glömmer det språket som man inte aktivt använder, men (konstigt nog) gäller de satta betygen tillsvidare och man förväntas kunna det som man en gång i tiden kunde men sedan länge har glömt.

    Studie- och yrkesvägledare