F

    Hej! Jag ska söka högskola HT-20 men vet inte vad jag ska välja. Jag är intresserad av och vill kombinera kemi, biologi och medicin. Det står mellan följande: Kemist Molekylärbiolog Biomedicin Biomedicinsk analytiker Kemisk biologi Vad skiljer biomedicin och kemisk biologi? Och vad gör egentligen en molekylärbiologi som inte biomedicinaren kan? Om jag inte kommer in på biomedicin, kan jag då läsa till kemist men efter 3 år inrikta mig på biologi eller vilken väg bör jag ta för att kombinera ämnena? Hur jag ska få in medicin i det hela har jag ingen aning om. Jag har valt bort receptarie eftersom jag vill ha en bredare arbetsmarknad (och apotekare har jag för låga poäng för). Biomedicinsk analytiker kan vara bäst med tanke på mina intressen men lönen verkar vara ca 10 000 kr lägre i månaden än kemist? Det motiverar mig inte direkt att plugga till det. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej F,
    ang. löner så är det mycket svårt att få fram pålitliga uppgifter. Sedan varierar löner mycket beroende på var i landet man jobbar och om det är en privat eller en offentlig arbetsgivare man har.
    SCB sammanställer löner med 2 års försening och klumpar också ihop "tekniker och ingenjörer", "naturvetenskapligt arbete" eller "kemi och biomedicin" ihop, så det är extremt svårt att jämföra löner... och du kommer läsa på högskolenivå i minst 3 år, så det är löner om flera år vi pratar om, som ingen idag vet hur höga de blir.
    Vid individuell lönesättning beror lönen även på hur duktig du är på att löneförhandla.
    ***
    Som SYV tycker jag du bör välja inriktning på dina studier utifrån din talang och dina intressen. Det är mycket lättare att läsa och bli riktigt duktig på det man gillar och är intresserad av; och om du blir mycket duktig på ntg, så brukar också ett "bra jobb" med lönen som du blir nöjd med dyka upp, i alla fall på sikt.

    ang. olika yrken och studier som leder till dem... Det vi vet om yrken uppger vi i presentationerna på www.framtid.se och längst ner i presentationerna brukar länksamligar finnas - du får gärna kika på de hemsidorna också som det länkas till...
    se t.ex yrke/molekylärbiolog och  yrke/biokemist

    ang. studier på avancerad nivå
    efter kandidatexamen brukar det finnas magister och/eller masterprogram, men vilka program på avancerad nivå som kommer finnas om 3 år, är det idag ingen som vet; de som vet lite mer om det är studievägledre på de institutioner där de aktuella utbildningar ges, men inte ens de kan vara säkra på vilka program som kommer finnas söka om 3 år;

    Studie- och yrkesvägledare