Sara
    Hej! Jag har precis blivit klar med mitt andra år av det naturvetenskapliga programmet och tänker studera till tandläkare. Jag tänkte söka till Umeå som har lägre antagningspoäng än dom andra. Sedan 2014 har Umeås antagning endast sänkts och låg våren 2019 på 19.27 (BI). När jag förutsatt mina betyg för nästa år och räknat ihop får jag ett totalt på ungefär 19.6. Jag har ingen aning om jag borde ta det lite lungt och tro på att jag kommer in på våren 2021 (finns endast antagning på våren i Umeå för tandläkare) då jag tar studenten 2020. Jag är väldigt orolig då jag inte har någon aning om det kommer höjas eller fortsätta sänkas som det gjort. Skulle ni kunna gissa eller hjälpa med vad jag bör göra?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,

    gör Högskoleprovet så många ggr du kan. Försök också få så höga betyg du kan. Ingen kan veta hur antagningssituation kommer se ut framöver.
    Antal utbildningsplatser kan ändras; vilka sökande kommer söka samtidigt som du kommer att göra det och vilka betyg de kommer att ha - är de ingen som vet. Det är helt omöjligt att säga om antagningsgränskommer att höjas eller sänkas, tyvärr.
    Vänligen
    L.

    Liselotte