Daniel

    Hej Det är så att jag påbörjade en kandidatutbildning 2012, och tog en paus 2014 med 50% avklarat. Tiden efter det har jag gått tillbaka och klarat av kurser lite här och där, mycket p.g.a. brist av intresse för det ämnet. Däremot har jag alltid vetat att en examen är nyttigt och något som vill bli av med. Nu det sista året (2020) tog jag verkligen tag i det och har klarat av en hel del och har endast c-uppsatsen kvar. Däremot tänkte jag innan dess söka jobb inom det området och mina frågor blir följande: Tar jag med denna utbildning i cv:et när jag skickar ut mitt cv idag? Har svårt att se hur jag ska visa 9 års utbildningstid till min fördel trots att det är ett populärt program. Är det värt att avsluta utbildning efter alla år? Då tänker jag relevans kring kunskap och om någon arbetsgivare blir imponerad när de läser att det står "2012 - 2021 Mvh Daniel

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    om du endast har C-uppsatsen kvar, så tycker jag du vinner på att genomföra den sista delen och ta ut kandidatexamen. Vad gäller CV så kan man skriva det på väldigt många olika sätt, du kan t.ex endast uppge att "det här året tog jag kandidatexamen" (du behöver inte nödvändigtvis uppge vilket år du påbörjade programmet.
    Du undrar hur du kan vända den långa utbildningstiden till din fördel och här man t.ex säga så här: "Jag vill skaffa mig mer arbetslivserfarenhet och valde därför att jobba men fortsätta samtidigt i låg takt jobba mot examen".
    Jag tänker också så här: om du nu, efter alla år, inte avslutar din utbildning med examen - vad skulle du vinna på det? Att du i din CV inte kan uppge att du har kandidatexamen, men du kan (även om du har kandidatexamen) utelämna den info, om du vill.
    På Arbetsförmedlingen har de stor erfarenhet av att granska CV - så kanske du får bra tips av en arbetsförmedlare eller arbetsvägledare. Vänd dig till Arbetsförmedlingen (AF).
    Är du medlem i facket, fråga om din fackförening har CV-granskare.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tacksam för svaret! Kommer ha användning av det.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!