Hanan
    Hej!

    Jag har ansökt till lite olika utbildningar och på antagning.se kan man se vilken meritvärde man har i urvalsgruppen. Jag undrar varför meritvärdet skiljer sig åt mellan ekonomiprogrammet och tekniskt basår i samma urvalsgrupp (BI)?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hanan!

    till ekonomiprogrammet behöver man ha godkänt betyg i matte 3, annars är man inte behörig.

    till det tekniska basåret krävs det kanske bara matte 2 (det är olika till olika städer), men om det krävs bara matte 2, då har du matte 3 betyg "till godo" så att säga, extra.. och du får därför meritpoäng för godkänt betyg i den kursen (för att du har den och den behövs egentligen inte, du kan alltså mer matte än det utbildningsalternativet kräver) - och du får 0.5 i merit på det alternativet. Men det får du inte på Ekonomiprogrammet, där matte 3 är ett krav.

    Om skillnaden i ditt meritvärde är ca 0.5 då är det nästan garanterat pga det som jag förkIarar ovan.

    HäIsningar

    Mikael SYV

    • : Hej Mikael, skillnaden är exakt 0,5 poäng. Tack för ett bra svar, nu vet jag vad skillnaden i mitt meritvärde beror på. Hälsningar Hanan
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)