Patrycja
    Hej! Jag befinner mig just nu utomlands och planerar att resa de kommande tva aren. Jag funderar pa att borja med distansutbildningar under tiden jag reser for att komma igang med studierna, sedan fortsatta pa ett universitet nar jag atervander hem. Hur skulle ni rekomendera mig att ga till vaga, hur kan jag pa basta satt komma igang, hitta utbildningar ansoka osv.

    Ett bekymmer ar att jag inte riktigt ar saker pa vad jag vill studera, jag ar intresserad av samhalle, manniskor, internationella, relationer, historia. Jag har tankt att borja med kurser jag ar intresserad av sedan bygga pa det med relevanta utbildningar for ett examen nar jag bestammer mig for vad jag faktiskt vill gora.

    Tacksam for tips och rad!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Komvux - se vad din kommun kan erbjuda för kurser på distans;

    Folkhögskola - det kan finnas distansutbildningar inom folkhögskola, se www.folkhogskola.nu

    Yrkeshögskola - brukar ha obligatoriska träffar även på distansutbildningar .

    Högskolor/universitet - hade ansökn.period som slutade 16 april; dock kan utb ev finnas som öppnar för Sen ansökan.

    Om du vill Testa läsa på distans - kan du söka alla utb., som du kan och se var du får plats.

    Fundera också på Självstudier - läsa böcker och lära sig du vill lära dig utan att vara inskriven på någon utbildning...

    • : Jag tanker att jag kommer att ansoka till varterminen.
    • : Hur fungerar det om jag laser kurser for att sedan kombinera det for ett examen. Detta kan jag val bara gora nar jag laser kurser genom ett universitet/hogskola?
    • Liselotte : Vilken examen tänker du på? Om det är Kandidatexamen - då är det högskolekurser man läser. Men det finns andra typer av examina, ex. yrkeshögskoleexamen, som man kan få på en yrkeshögskola. På komvux kan man få Yrkesexamen eller högskoleförberedande gymnasieexamen. Det finns alltså många olika typer av examina inom olika skolformer.
    • Liselotte : Är det ngt. speciellt yrke du tänker på? Vad blir Mål med dina studier? givetvis kan man läsa bara för att kunna mer, men ofta läser man för att få jobb. vill du läsa i första hand för att det är kul att läsa eller vill du läsa - med tanke på att kunna få jobb efter dina studier och i så fall vilken typ av jobb?
    • : Ja jag tanker pa Kandidatexamnen. Som jag skrev anan vet jag inte vad jag vill jobba med darfor vet jag heller inte i nulaget vad for program kommer att passa mig i framtiden. Darfor vill jag borja med distanskurser under tiden jag reser dels for att lara mig mer dels for att komma igang med studierna, alltsa sa att jag har nagra kurser avklarade nar jag soker till universitet/hogskola och kan studera 2 ar pa universitet/hogskola istallet for 3/4. Ar det mojligt att gora pa det viset eller tanker jag helt fel nu?
    • Anna : Du tänker inte fel men det finns vissa svårigheter... du måste hitta Distans utan träffar och sedan är det inte helt klart att det skulle bli mjöligt att ta 60 hp(motsvarande 1 år på heltid på högskolan) "vilka kurser som helst" i vilken kandidatexamen som helst. Ibland /på vissa lärosäten inom vissa områden/ kan endast 30 hp kurser tas in "vilka som helst" och resten måste vara inom rätt kunskapsområde. Jag inte heller lova dig till 100% av även 30 hp kan tas in "vilka kurser som helst"; detta för att varje högskola/universitet får själva bestämma vilka kurser som får tar in i kandidatexamen; och de bestämmelserna kan varje lärosäte också Ändra när som... Bättre att kontakta studievägledare på den institutuinen där du vill ta ut kandidat, men om du inte vet inom vilket område - då kan du inte göra det... ? Vad göra i så fall? Sök i så fall kurser som du vill läsa och vi hoppas att du ska kunna ta in dem sedan - in i kandidatexamen.
    Läs alla kommentarer