Hej Sofia,
    vill du läsa till socialpedagog på högskolenivå eller på yrkeshögskola eller på en av folkhögskolorna?
    Det är olika behörighetskraven (högre - på högskolenivå), lägre - på folkhöskolorna; och yrkeshögskola kan ta in även obehöriga. Kika gärna på några yh-utbildningar och du kan söka, oavsett vilka meriter du har för att yrkeshögskola gör antagning på den s k "sammantagen bedömning", inte endast på betygen:
    yhguiden.se/resultat?Education.text=socialpedagog
    hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans-goteborg

    Om du vill läsa på högskola/universitet, kika på listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=socialpedagog - välj den utbildningen som du är intresserad av och se vilken särskild behörighet som ev. krävs. Grundläggande behörighet krävs alltid till alla högskole/universitetsutbildningar i Sverige.

    Du kan även kika på utbildningar som erbjuds på folkhögskolorna: webbplats - Folkhögskola.nu - t.ex folkhogskola.nu/sok-skolor/Sodermanlands-lan/Stensunds-folkhogskola/Kurser/2020ht/socialpedagog

    Samanfattning
    yrket Socialpedagog är i Sverige icke-reglerat, alltså finns inte ngn strikt utbildningsväg, utan man kan läsa olika länge och inom olika skolformer. Ytterst blir det arbetsgivarens beslut ang.vem hen anställer (med vilken utbildning och övriga meriter, t.ex arbetslivserfarenhet). Du får gärna kika på utbildningar inom olika skolformer och när du hittar utbildning som du vill satsa på, se vad som krävs för behörighet till just den utbildningen.
    Tips! kanske bra att börja med Studiebesök och sedan praktik på några arbetsplatser där du senare vill jobba - då kan du bl.a få bättre uppfattning om du vill satsa på just det yrket och om vilken utbildning (lång eller kortare) du vill gå.