Amanda
    Hej SYV!
    Som rubriken lyder så har jag som mål att komma in på läkarprogrammet i Sverige, helst Karolinska. Jag kommer att ta studenten från Gymnasiet 2017, natur-natur och förhoppningvis med 21.3 i snitt. Mellan andra and tredje ring var jag även utbytesstudent i USA, så jag är helt flytande i Engelska.

    Jag vet att mitt betyg inte är tillräckligt för att komma in på Karolinska och funderar därför på att satsa på högskoleprovet eller PIL. Första gången jag gjorde HP var under andra ring och jag fick 1.25, och det var utan förberedelser. Så jag undrar egentligen vad ditt tips är för mig - att så smidigt som möjligt komma in på läkarprogrammet på KI? Jag ska fortsätta göra HP. Ansöker jag med PIL antar att mitt utbytesår i USA, faktumet att jag är flytande i 3 språk (portugisiska också) och att jag jobbat sen jag var 16 väger in. Vad för andra extra saker skulle jag kunna göra som skulle kunna väga in? Volontärarbete kanske?

    jag har provat att göra iq test på datorn, mensas hemsida - jag vet att de inte är väldigt trovärdiga. Jag Har fått mellan 122-128. Tror du att det är tillräckligt för begåvningstestet på PIL? Och att klara av läkarutbildningen i över huvud taget?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amanda!

    Det är jättebra att du är motiverad och har många meriter. Du vet redan i princip allt som du behöver veta - dvs att du har större chans om du gör "allt samtidigt" - Högskoleprovet, ansöker om Alternativ antagning, PIL och det är givetvis bra att ha så höga betyg som möjligt från gymnasiet + max antal Meritpoäng>>.

    Ang. meriter till PIL - så tipsar jag om att skaffa (om möjligt) erfarenhet inom vården (t.ex om du kan få jobb - sommarjobb och/eller extrajobb - som vårdbiträde>> eller inom hemtjänsten). Vilka meriter för övrigt som PIL tar hänsyn till är det svårt att svara på. De kan också kräva att du har lägst 1.4 på högskoleprovet, för att kunna delta i PIL, så försök jobba upp HP-resultatet lite grand, är mitt råd.

    Lycka till!

    L. :)

    Liselotte