Medlem

    Hej! Jag hoppade av gymnasiet i 1:an pga av att jag inte trivdes och mår dåligt psykiskt. Jag vill ju ändå ha en utbildning så att jag kan fortsätta studera men vet verkligen inte vad jag ska göra för att komma vidare, kan man få gymnasiekompetens på något annat sätt. Har kollat runt lite på distansutbildningar men hittar bara korr gymnasiet men där finns inte linjen som jag vill gå (handel och administration) och har hört att det är högt tryck på det så finna det något där man kan läsa dom kurserna eller vad som helt, vad har jag för alternativ?

    • Anna : När fyller du 18 år? Kanske kan du inom kort även söka till folkhögskolorna?
    • : De står fel av nån anledning, e bara 16
    • Daniel : Om du vore närmare 18 år, kunde du söka till en eller flera folkhögskolor. Men vid 16år är du för ung. Det är gymnasiet eller söka jobb som finns för dig som är 16 år.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,

    tyvärr så finns det inte så många olika alternativ var man kan studera när man är 16 år. Det är självstudier eller söka till gymnasiet.

    Det finns många olika gymnasieskolor som erbjuder olika utbildningar. Kan du tänka dig att överväga läsa på gymnasiet?

    Har du varit i kontakt med någon person från din kommun som försökte motiver dig återvända till gymnasiet? I din kommun borde det finnas någon KAA-ansvarig> som ofta är utbildad SYV.

    Om du vill,kan du berätta varför du hoppade av gymnasiet.

    Hälsningar

    Daniel SYV