Wilma
    Hej! Om två år börjar jag gymnasiet och detta är något som oroar mig väldigt mycket. Jag har mått väldigt dåligt under många år och detta kom fram för ett halvår sedan så nu går jag bara i skolan 50%. Jag ligger efter något otroligt i dem ämnena jag läser och jag får väldigt lite hjälp och stöd i min skola. Jag vill så jätte gärna kunna gå på ester mosessons gymnasium och läsa restaurang och livsmedelspogrammet, men med mina betyg kommer att ha streck i hälften av alla ämnen och knappt godkänt på dem andra, vet jag inte hur det kommer gå för mig... Som mitt läge ser ut just nu så skulle jag få gå 50% i nian också. Jag är så rädd att jag inte kommer komma in på gymnasiet och sedan kommer jag få sortera skräp medans jag drömmer om vad jag egentligen ville bli. Jag är ingen som skolkar elr så, jag presterar annars bra i skolan men nu har allt gått åt helvete och jag vet inte hur jag ska komma vidare, antagligen kommer jag inte gå i gymnasiet.

    Jag vet egentligen inte vad min fråga är, behöver bara lite vägledning tror jag...
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, hör att du befinner dig i en jobbig situation! Ett samtal med både kurator och din Syv på skolan kanske skulle hjälpa utöver det jag svarar här?

    Först och främst så har du ju lite tid kvar innan du börjar år nio och mycket kan hända, saker kanske kan förändra sig till det bättre.

    Det som är bra med gymnasiet och dess yrkesprogram (som Restaurang och Livsmedel RL är) är att man ofta trots att man inte är behörig kan gå RL och parallellt läsa in behörigheten. Det kanske låter jättekonstigt - därför känner jag att du skulle behöva prata med din Syv på skolan så du får reda på om detta funkar i just din kommun. Det kallas att man går ett Introduktionsprogram eller IM-program och dessa finns ofta på just RL. Då läser man in de ämnen som man inte hunnit läsa in på grundskolan av olika orsaker medans man även läser vissa gymnasiekurser, går praktik mm.

    Du kan läsa mer om Introduktionsprogrammen här http://www.gymnasieguiden.se/program/IM

    Gymnasiet tar då lite längre tid eftersom man måste fortsätta att läsa in ämnen man saknar -men man går ändå på gymnasiet! Jag hoppas det ger dig ett litet ljus och ger kraft att kämpa vidare! /Lena, Syv