Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ziba!
    Grundläggande behörighet är ett måste om man ska delta i konkurrensen om utbildningsplats på de svenska högskolor och universitet.
    Man kan uppnå grundläggande behörighet på flera olika sätt, t.ex genom Examensbevis från gymnasiet eller från komvux, genom Omdöme från en folkhögskola, genom Utländsk gymnasieutbildning som bedömdes av UHR ge grundläggande behörighet eller genom "reell kompetens": 3årig arbetslivserfarenhet i kombination med ett antal gymnasiala kurser med godkända betyg.
    Om kraven för examensbevis från gymnasiet - var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Om "reell kompetens"/en Annan väg - var god läs på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg

    Utifrån din ålder och eftersom du skriver att du har samlat 2400poäng, gissar jag på att du läste på komvux mot examensbevis, men har kanske ännu inte tagit ut ditt Examensbevis. Du kan ansöka om att ta ut examensbevis från komvux. Om du uppfyller kraven, kommer komvux utfärda Examensbevis och om du bl.a har godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 + examensbevis - kommer du i så fall ha Grundläggande behörighet.