Bayan
    Vet att många kommer in i universitet med både hp och betygen, dvs när man inte får tillräckligt med betyg eller poäng på hp så slår man ihop de och söker med de till utbildningen. Men hur funkar det egentligen? Vi säger att någon har totalt 19,5 merit poäng och får 1,5 på hp, blir det då som 21 merit poäng som personen söker till universitet med, eller räknar man de tillsammans på ett annat sätt, isåfall hur?
    Tack för svaret i förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, läs avsnitten Betygsurval och Högskoleprovsurval på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/platsfordelning-och-urval och du kommer att ta del av informationen som du kan lita på (för att det är antagning.se som administrerar antagning till svenska högskoleutbildningar). Kort: man prövas i HP_urvalet om man har ett giltigt resultat från högskoleprovet. Man kan prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt.

    Att betygspoängen och resultat från högskoleprovet skulle "räknas ihop" är en myt. Det stämmer alltså inte.