Linda

    Hej! Min dotter går sista året nu på höstterminen i 9:an. Hon studerar via kunskapsskolan, fast på distans på grund av särskild anledning. Hon har social fobi & även väldigt svårt för att jobba i skolmiljö då det blivit som ett trauma. Hon har turen att få ha distans undervisning genom skolan sen 8:an med läkarintyg & hjälp från första linjen. Som situationen ser ut nu kommer det vara helt omöjligt med vanligt gymnasium. Jag undrar därför hur man kommer in på distansgymnasium, om man kan komma in med läkarintyg? Eller man måste ha höga meritpoäng? Hon har depression som gör det svårt för henne att ha A/B i alla ämnen. Om hon inte kommer in på betygen, vad finns det för möjligheter då? Kan hon inte gå gymnasiet då? Vad måste man ha för betyg beskrivet i A, B, C osv för att kunna komma in, linje spelar ingen roll. Vi är väldigt tacksamma för svar! Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda!
    Här, nedan, beskriver jag vad som gäller enligt de vanliga regler:
    Korrespondensgymnasiet har riksrekrytering och alla får söka - via sitt gymnasieantagningskansli. "Korr" erbjuder endast några få högskoleförberedande program och inga yrkesprogram. De utbildningar som erbjuds på "korr" (uppgift från oktober 2020) är:
    - båda inriktningar på NA;
    - EK med inriktnignar Juridik och Ekonomi;
    - inriktning Kultur på HU;
    samt inriktningar Beteende- och Samhällsvetenskap på SA.
    Du skriver att "linjen" inte spelar någon roll, men eleven måste ju vara behörig till valt gymnasieprogram, alltså ha de godkända betygen som krävs för just det programmet. Obehörig elev kan inte antas till gymnasial utbildning (i alla fall som reglerna är... ).
    -Vilka godkända betyg från grundskolan som krävs för att bli behörig till olika gymnasieprogram kan man se på gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Undantag
    Min förhoppning är att utbildningsförvaltningen i den kommunen där din dotter är folkbokförd kan köpa distansundervisning för henne på gymnasiet (i fall hon ej kommer in "av egen maskin"). Vänd er till utb.förvaltningen för mer information.
    Kuratorer på skolorna brukar kunna hjälpa till.
    Lycka till!
    Vänligen
    ANNA