Kskdk

    Jag går ett yrkesförberedandeprogram men är intresserad av att bli ögonspeciellast. Vad finns det för vägar att ta för att nå de? Hur pluggar jag enklast in kurserna jag behöver läsa till och hur tar man sig enklast in på läkarlinjen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    med "ögonspecialist" menar du ögonläkare/oftalmolog?
    För att även Optiker, Ortoptist och Ögonsjuksköterska är också på sätt och vis "ögonspecialister".

    Om att komma in på läkarprogrammet
    Du frågar hur det är "lättast" att komma in. Du måste bli BEHÖRIG. Obehöriga tas inte in på högskoleutbildningar...
    ... att på ett yrkesprogram bli behörig till läkarutbildningen - förekommer inte; det är inte möjligt; detta för att man behöver få godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Sedan kanske alla A betyg inte räcker utan även meritpoängen måste "in", för att komma över 20.0 i meritvärde. Det är i så fall engelska 7, moderna språk 3 och 4 och/eller matematik 5 och specialisering som måste läsas och får höga betyg även i de kurserna (med höga betyg menar jag i princip A-betyg; kanske ngt. B-betyg, men inte många B, mest A).
    ***
    Behöriga sökande deltar i konkurrensen. Konkurrera till plats på högskola kan man med Högskoleprovet.
    Att skippa bli behörig går inte. Sedan gäller det att ha tillräckligt höga betyg eller tillräckligt högt resultat på högskoleprovet - för att lyckas komma in.