Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    TAPIL är en variant av "Alternativt Urval" som lärosätena kan besluta om att införa (dock kan skolan också bestämma sig, när som, att sluta erbjuda den möjligheten, också).
    Behörig måsta man, hur som helst, bli. Det kommer man inte ifrån. Du behöver alltså få godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 + grundläggnde behörighet (t.ex examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram).
    *****
    För övrigt, är det info på lärosätets egen hemsida som man ska bevaka: pingpong.ki.se för att det är inte ngt. "allmängiltigt" utan just vad det lärosäte har bestämt; behörig måste du ju i alla fall vara. Den saken är klar; du behöver också söka tidigare än vanlig ansökningsperioden ligger inom... men, för övrigt, läs noga på KI´s hemsida.

    • : Men hur gör jag med gymnasieexamen? Har godkänt i allting, dock har jag inte läst de ämnen som du nämnt och funderar på att läsa dem på komvux. Hur gör man med gymnasieexamen isåfall? Tar man bort ämnen och ersätter dem med kemi fysik mm?
    • Mikael :

      Man tar inte bort ngt., utan examensbeviset förblir som det är. Läser du sedan fysik1a och 2; kemi 1och 2, biologi 1 och 2 och matematik 3och4, så kommer endast betygen i FYSIK2, KEMI2, BIOLOGI2 OCH MATTE 4 RÄKNAS IN, inte i de lägre kurser som du läst på komvux.