Michael

    Jag har studerat här i sverige i 5 år och snart tar jag studenten, dessutom har jag ansökt mig själv på några Universitet. Måste man ha personnumer för att komma in i en? Därför att utan personnummer kan jag inte få ''gymmnasie examen'' fick jag höra trots att jag har uppfyllt alla krav och klarat av alla betyg, får jag inte den. Jag har gått på Sam Beteende, och tänkte söka ekonomi. Om man betalar för utbildningen (i fall det går) kommer man också behöva det exakta meritpoängen för utbildningen? Till exempel så har jag 16,50 men utbildningen jag söker på kräver 17,05 kommer kraven fortfarande gälla, även om jag betalar? Tack på förhand!

    • : Men kan inte du få personnummer? Vänd dig till Migrationsverket och till Skatteverket/folkbokföringen för att försöka få personnummer.
    • : Har tyvärr fått (Nej) tre gånger, så kommer inte få någon personnummer. Kan man få en tilfällig för Universitetet?
    • Milla : Det är Migrationsverket som bestämmer om uppehållstillstånd. För studier behöver man få ett-årigt uppehållstillstånd som behöver förlängas varje år. På vilka grunder Migrationsverket ger uppehållstillstånd för studier, kan inte vi svara på. Migrationsverket borde kunna svara.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Michael,

    jag vet inte varför du inte har ett personnummer och du behöver inte förklara kring det, om du inte vill. Vi här på FRÅGA SYV kan inte hjälpa till att få ett personnummer.
    Jag antar att du vill få ett personnummer men inte kan, eller vill du inte få ett personnummer?

    Om du kan få personnummer, så råder jag dig att göra det.

    Om du inte kan få personnummer, så måste det finnas en anledning till det, t.ex att du inte har uppehållstillstånd i Sverige. Utan uppehållstillstånd kan man inte läsa på högskola eller universitet i Sverige. Även som gäst-studerande som betalar för sin utbidning måste man söka och få tillfälligt uppehållstillstånd för studier som måste sökas om /för förlängning/ varje år.

    Du skriver att du inte kommer att få examensbevis och utan examensbevis kommer du inte ha behörighet till högskola/universitet i Sverige. Som obehörig kan man inte antas till en högskoleutbildning i Sverige.

    Ang. betalning - det är rätt så dyrt, har du tagit reda på vad det skulle kosta? Har du råd?

    Det är Antagning.se som gör antagning till högskolor/universitet i Sverige, därför kan de ge den bästa informationen om just antagning till de svenska lärosätena. Du kan ringa till dem - de svarar i telefon på vardagar kl.9 till kl.16 och telefonnummer är 0771-550 720 - när man ringer ombeds man knappa in sitt personnumer. I stället för personnummer kan du skriva in "1111111111" - 10 st. "ettor" för att komma vidare på telefon och prata med en handläggare.

    Lycka till! Återkom gärna och berätta hur det går! Vi håller tummarna för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Michael,

    jag vill ge exempel på vad det kostar att betala för en högskoleutbildning i Sverige; se några exempel nedan:

    Första obligatoriska betalningen för en treårig utbildning i Ekonomi är på minst 49 tusen kronor. Den totala kostnaden under 3 år uppgår till minst 294 tusen kronor.
    De exemplen ger jag jag för att påvisa hur dyrt det är.

    • : Tack så mycket för exemplet och förklaringen! Jag var inte säker på vad de menade med ''Studieavgift, totalt'', om det var endast för ETT år eller ALLA 3 - 4 åren av utbildningen.