Lovisa
    Hej! jag undrar vad som händer med en elev som hoppat av gymnasiet precis innan år tre började och vill fullfölja studierna? och om man från år ett och två har godkända betyg i samtliga kurser men saknar betygen från tredje året. Kan man plugga upp det tredje året på konvux och behålla de kurser man redan läst? Och om man nu behåller de redan lästa kurserna, vilka kurser lägger man då till sedan när man ska börja plugga igen? jag har också hört att de tidigare betygen kan sluta gälla om det gått en viss tid, stämmer det? Slutligen undrar jag också hur man går tillväga för att komma igång med sådana studier som dessa, vilka man kontaktar osv. och kan man plugga varsomhelst (distans t ex)?

    tack på förhand !

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, fyller eleven som hoppat av tjugo i år är det bästa alternativet att kontakta Komvux i hemkommunen. Jag tror en studerande kan ha blandbetyg ett par år till men för att vara säker så tycker jag ni pratar med Komvux om vilka villkor som gäller.

    Etta annat alternativ är Folkhögskola dit man kan söka året man fyller arton. Där kan man också gå deras Allmänna kurs som ger en högskolebehörighet till högskola. Läs mer här http://www.folkhogskola.nu/

    /Lena, Syv