Anton
    Hej! Jag ha inte bra betyg och nu vill jag läsa upp dem. Jag tittade lite på skolverkets sida och de skriver att man får bara göra prövningar på gamla kurser till 30 juni 2016. Jag känner att jag inte kommer hinna att göra allt tills dess. Vad kommer hända när inte kan göra prövar? Jag fick 2012 och fick samlat betygsdokument/ Rolf

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Samlat betygsdokument ger dig inte Grundläggande behörighet till högskolestudier, däremot kan du söka till yrkeshögskoleutbildningar där du egentligen inte är behörig heller men just YH kan ta in 20 % av sökande i varje klass som inte är helt och hållet behöriga. Det är första möjlighet för dig: se hela utbudet på www.yhguiden.se

    Om du vill söka till högskola, måste du få Grundläggande behörighet (+ ofta krävs även särskild behörighet, som är olika för olika utbildningar). Det är ofta bättre att "baka in" alla kurser som krävs för särskild behörighet in i det dokumentet som ger Grundläggande behörighet (då behöver man inte läsa riktigt så många kurser och det går snabbare att bli behörig).

    Efter 1 juli 2015 är det enbart Gymnasieexamen (Examensbevis) som ger Grundläggande behörighet. Personer som fick Slutbetyg eller ännu äldre utbildningsdokument när de "på den tiden" då de fick dokumentet hade Grundläggande behörighet, behåller den, men nu för att uppnå detta så kommer det att krävas Examensbevis från gymnasiet eller från Komvux. Om du är 22 år, då är det Komvux för din del.
    För gymnasieexamen från komvux krävs det minst 2400 betygsatta gymnasiepoäng. Minst 1100 poäng måste vara i kärnämneskurser: svenska/svenska som andraspråk 1, 2 och 3; engelska 5 och 6; matematik 1 b eller c; kurser i historia, samhällskunskap måste också vara med. Minst 90% av 2400 p. måste vara betygsatta med E eller högre (dvs man får ha 200 p. F-betyg i Gymnasieexamen men det får inte vara i vilka kurser som helst, vissa kurser måste man ha minst E i).

    Det är ganska strikta regler för hur Examensbevis kan se ut och därför behöver du göra planering av gymnasieexamen med en Studie- och yrkesvägledare på Komvux. Detta för att du skall läsa just de kurserna som du behöver, vilket sparar din tid. Annars så kanske du läser någon kurs som du inte behöver och så kanske du i stället missar någon kurs som du måste ha och då läser du sen den kursen, vilket kan t några extra månader i anspråk. Om du sedan vill söka till en eftergymnasial utbildning som bara har en start per år, kan du då "förlora" ett helt år pga du läste fel kurs på Komvux och inte hann få ihop kurserna till en gymnasieexamen.

    På Komvux i vissa kommuner är utbudet lite begränsat och du kanske inte kan läsa just alla de kurser som du vill, men det måste finnas möjlighet att läsa kurser som ger dig Gymnasieexamen. Du får ta med dig vissa kurser som du hade från gymnasiet, även om de var betygsatta med "de gamla" betygen G-MVG.
    Några kurser som inte finns i den nya gymnasiet (och går därför inte att "översätta" till de nya betygen) kan ev. tyvärr strykas ut.

    För att få det exakt "svart på vitt" bör du boka tid hos Studie- och yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd; ta med dig alla dina tidigare utbildningsdokument (det skadar inte att ta med även betyg från grundskolan) och göra planering av Gymnasieexamen.

    Det är det bästa rådet jag kan ge dig. Fördelaktigt för dig är att försöka hinna få ut Slutbetyg innan senast sista juni i år (om du hinner). Det är lägre krav i Slutbetyget än för Gymnasieexamen. Dock är det rektor på Komvux som fattar beslut om att bevilja undantag och utfärda Slutbetyg. Egentligen så finns inte Slutbetyg efter år 2012 men under övergångsperioden som sträcker sig som längst till sista juni 2015 - kan rektor bevilja undantag. Den möjligheten försvinner helt efter 1 juli 2015.

    Önskar dig stort lycka till!
    Anna