Simon
    Hej. Jag går i det tredje året på gymnasiet Thoren Innovation School i Stockholm och har en fråga relaterad till mina individuella val. Jag läser Matte 5, Matte specialisering och Engelska 7 nu i trean och undrar hur dessa tre kurser kommer att påverka mitt snittbetyg. Vad jag har hört kommer endast två av dessa kurser att bidra till mitt snittpoäng och samtidigt som jag kommer få meritpoäng för alla dessa kurser (Totalt 2.5 meritpoäng). Så om jag t.e.x skulle få A i både Matte 5 och Matte specialisering men bara E i Engelska 7 betyder det att Matte 5 och Matte specialisering kommer att räknas med i mitt snittbetyg medan betyget i Engelska 7 inte kommer att räknas med?
    • Ludmila : Du kanske läser en av de kurserna som Programfördjupning? Det är samma kurser som kan läsas som programfördjupande eller som individ.val eller som utökade kurser. Det är viktigt att vetatptslt antal poäng i din gymnasieexamen. Om det överstiger 2500 p, kommer minst en kurs vara "utökad" och det är upp till din skola att svara till dig / vilken kurs som blir utökad.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Simon!

    Kommer du att ha 2500 poäng i din gymnasieexamen eller fler? 2500 p. räcker till gymnasieexamen men om man läser fler, då markeras några kurser (de som är utöver 2500 poäng som "utökade kurser").

    De "utökade kurser" räknas in i Jämförelsetal bara om de uppfyller en av två kriterier:
    1. krävs för behörighet till just den högskoleutbildning som du söker just då
    eller
    2. ger Meritpoäng.

    I fall du läser exakt 2500 poäng, då räknas ALLA dina gymnasiekurser in i jämförelsetal.
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde.

    Svara på frågan om hur många poäng du kommer att ha i din gymnasieexamen och om det är fler än 2500p , vilka kurser som du läser som "utökade", då kan jag hjälpa dig mer.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Du kan med fördel skriva en ny fråga - för att vi ser de nya frågorna direkt. Kommentarer kommer i andra hand, tyvärr... :)
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Individuellt val är på 200 p. Om du läste 300 p., måste en av kurserna vara en "utökad kurs". Enligt reglerna bör det skrivas in i elevens Studieplan - innan kursen påbörjar läsas - att just den kursen läses som "utökad". Se i din studieplan - vilken kurs som är inskriven som "utökad". Den kommer markeras i Examensbeviset *utökad kurs. Utökade kurser räknas in i Jämförelsetal enbart om de ger Meritpoäng eller om de krävs för behörighet till en viss högskoleutbildning. På så sätt kan man ha olika Meritvärde när man med samma betyg söker till olika högskoleutbildningar. Med vänlig hälsning, Mikael