Karin
    Hej,
    om man är sjuk under gymnasietiden och därmed går ut gymnasiet med låga och ofullständiga slutbetyg, vad finns för alternativ att läsa upp/komplettera betygen?

    Jag har ett barn som sitter i denna situation, nu i åk 2. Oro finns för att framtiden påverkas negativt, att det inte i framtiden kommer gå att komma i på högskolor med höga antagningspoäng?

    Är det bäst att hoppa av gymnasiet nu och läsa om på tex komvux senare, eller fungerar det att ta sig igenom, få låga och delvis ofullständiga betyg, och läsa upp senare i ett mer stabilt läge?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Karin!

    Det är tråkigt att sjukdom utgör hinder ibland och även studier påverkas negativt.

    Vi rekommenderar att man studerar i den mån man orkar. Det är bättre att studera än att hoppa av skolan och inte ha någon sysselsättning. Vi har skrivit ihop en förklarande text som finns på http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp om några alternativ som alla är bättre än avhopp från skolan.

    Med låga och ofullständiga betyg kan man läsa på Komvux från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år (eller om man har 3 årig utbildning på gymnasiet avklarat, men är yngre).

    På folkhögskola kan man läsa från 18 år.

    Vid sjukdom rekommenderar vi att alltid samråda med sjukskrivande läkare - i fall deltidsstudier är att föredra.

    Om man absolut inte kan gå i skola, rekommenderar vi självstudier (för att om man har kunskaper kan man senare skaffa betyg genom Prövningar). Vi har en länksamling med bra sidor för självstudier här: http://www.fragasyv.se/dokument#Studera_mera

    Om vad som gäller vid Prövningar, kan man läsa här: http://www.fragasyv.se/info/provning

    Jag vill också tipsa om att det finns alternativ till högskola - yrkeshögskola: www.yhguiden.se (på en yrkeshögskoleutbildning kan man ibland komma in även med ofullständiga gymnasiebetyg - i "fri kvot", läs på http://www.fragasyv.se/info/moejlighet-till-undantag-vid-antagning-till-yrkeshoegskola )
    och även andra eftergymnasiala utbildningar på t.ex. folkhögskolor (exempel: Fritidsledare - 2,5 år lång eftergymnasial utbildning).

    Bästa hälsningar
    ANNA
    Hej igen!
    Högskoleprovet (i fall man får högt resultat på det) kan ge plats på Läkarprogrammet på högskolan.

    Om att "läsa upp betyg" efter gymnasiet så pass att man kan komma in på Läkarprogrammet - på betyg - kan bli svårt. Detta pga man måste då i princip läsa om alla kurser eller göra prövningar i dem. Och det är inte bara tiden (3 år) som är problemet, utan även det faktum att många kommuner låter inte "konkurrenskomplettera" = läsa kurser i vilka man sedan innan har godkända betyg. I så fall är man enbart hänvisad till Prövningar.

    Det finns några få exempel när ungdomar har efter gymnasiet lyckats läsa upp (delvis genom prövningar) betyg till A-nivå i alla ämnen. Det tar tid och kostar pengar, efter som prövning i varje kurs kostar ca 500 kr. I examensbeviset ingår det mellan 24 och 28 kurser, bortsett från Gymnasiearbete (som betygsätts med enbart F eller E), man ska bara ha "godkänt" i Gymnasiearbete, högre betyg finns inte i den kursen.

    Förutom pengarna för prövningar, så räknas inte tiden då man förbereder sig till prövningar som studietid, dvs man har inte rätt till Studiemedel. Tanken är att man förbereder sig till prövningar på sin fritid.

    Om man tar hänsyn till alla de omständigheter, som jag beskriver ovan - så förstår man att det är bara några få ungdomar som lyckas läsa upp betyg till höga nivåer efter gymnasiet.

    De alternativ som finns är:
    - söka om till åk1 och gå om hela gymnasiet;
    - satsa på högskoleprovet;
    - titta på andra utbildningsalternativ som t.ex. dietist, sjuksköterska, fysioterapeut, biomedicinsk analytiker (som har lägre antagningsgräns än läkarprogrammet).

    Jag säger inte att det är omöjligt att läsa upp betyg efter gymnasiet. Många gör det: läser upp - men då läser de upp från F till högre betyg och i enbart några få kurser.

    Vänliga hälsningar
    ANNA
    • : Tack för snabbt svar.
    • : Betyder det att man kan läsa upp betyg så pass att det blir möjligt att komma in påprogram med höga antagningspoäng, tex läkarlinjen?
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar nu.