Alicia
    Jag går 3:e året på naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och vill läsa vidare till läkare. Är behörig men mina betyg räcker inte till. Kommer skriva högskoleprovet (samt söka genom alternativt urval) men förmodligen behöver jag ändå komplettera upp mina betyg på komvux för att ta mig in. Min fråga är därför ungefär hur lång tid det tar att plugga upp följande ämnen på komvux?:
    - Kemi 1
    - Kemi 2
    - Matte 2c
    - Matte 4
    - Samhällskunskap 1b
    - Historia 1b
    - Engelska 5
    - Engelska 6
    - Spanska 3
    - Spanska 4
    - Fysik 1
    ( möjligen fysik 2 och matte 5 också, beroende på vad jag får för betyd denna termin).

    En del kurser, ex matte 2c, kommer jag inte behöva plugga särskilt mycket inför då jag läst en högre nivå av ämnet (läser nu ma5) och troligen kan tenta av direkt. Andra ämnen behöver jag lägga desto mer tid på.
    Så ungefär hur lång tid skulle detta ta? 1,5-2 år?

    • Anna : Det du vill göra heter "konkurrenskomplettera" och komvux på senare år brukar inte ge plats på kurser för att konkurrenskomplettera pga resursbrist. Komvux prioriterar personer med kort tidigare utbildningsbakgrund. Och hen som har godkända betyg är redan behörig. för att komma in på en högskoleutb., hänvisar komvux i så fall till att göra Högskoleprovet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia,
    en 100 poängskurs läser man på heltid på fem veckor.
    fysik 1a är en kurs á 150 gymnasiepoäng och skulle därför ta 7.5 veckor att läsa på heltid.

    Men saken är den att om du är behörig, dvs har godkända betyg i kurser, kommer komvux med störst sannolikhet svara PLATSBRIST på din ansökan, dvs du blir inte Antagen. Med godkända betyg hänvisas man till självstudier + leta sen var man kan göra Prövning.
    Till prövningar förbereder man sig på sin fritid (man har inte rätt till studiemedel eller annan typ av ekonomiskt stöd). Idag kostar varje prövningsförsök 500 kr, men vi tror det kan bli höjning då den avgiften täcker inte alls de kostnader som prövningsställena /komvux, prövningsenheten eller "kommunen"/ har i samband med varje prövning. Pga det är så dyrt för kommunerna att erbjuda prövningar, och även pga det är lärarbrist, blir det allt svårare att hitta var man kan anmäla sig till en prövning.

    Som svar på din fråga om hur lång tid det kan ta att läsa upp betygen - så måste jag svara så här: du har rätt att söka läsa kurser på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) men att du blir antagen tror jag tyvärr inte på. Jag tror du får svar PLATSBRIST på ansökan om alla de kurser i vilka du har godkända betyg.
    Därför blir det helt upp till dig hur snabbt du på egen hand kan skaffa dig kunskaper och om du hittar var du kan anmäla dig till prövningar.

    Bästa hälsningar
    Lycka till!

    ANNA