Lea

    Hej syv. Jag kanske funderar att flytta tillbaka till mitt hemland efter jag slutat gymnasiet... Så om jag har gymnasiet slutbetyg, hur länge gäller dom för när man ska söka till högskolan....? Måste man söka in universitet direkt efter avslutat gymnasieutbildning eller nästa år eller spelar det ingen roll vilket år man gick gymnasiet för att kunna gå på en högskola??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lea,

    som reglerna ser ut nu (februari 2021) så finns det ingen tidsgräns på hur länge gymnasiala betyg gäller. Satta betyg gäller tillsvidare.
    Du kommer läsa mot Examensbevis (mot Slutbetyg läste eleverna som påbörjade gymnasiet i Sverige året 2010 och tidigare; Och de som började på gymnasiet 2011 och senare - läser mot gymnasieexamen/examensbevis). :)

    Studie- och yrkesvägledare