zebastain
    1, Det som jag undrar är hur länge kan jag studera på en högskola? Jag har hört att det finns något som heter universitet. 2, Min andra fråga är också vad är skillnaden mellan universitet, folkhögskola och högskola. Jag undrar också om jag på gymnasiet läser till exempel samhällsvetenskap men efter de 3 åren vill jag bli tillexempel läkare eller en programmerare. Kan jag då efter gymnasiet läsa så att jag har behörighet att komma in på en läkarutbildning? Vilken av de tre olika efter gymnasiet skolorna ska jag gå till då? tacksam för svar men ni brukar vara snabba med att svara på frågor.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag ska försöka svara på dina frågor i turordning:

    1. Det som jag undrar är hur länge kan jag studera på en högskola?

    Svar; Du kan plugga länge på högskolan. En grundutbildning som kallas en kandidatutbildning är tre år, en påbyggnadsutbildning som kallas master är två år och sedan kan man bygga på ytterligare om man vill doktorera, bli professor och forska mm. Så du kan alltså plugga ganska länge om du vill det.

    2. Jag har hört att det finns något som heter universitet. ¨

    Svar; Universitet och högskola är ungefär samma sak. Ett universitet har dock ett generellt tillstånd att utfärda examina på forskarutbildningsnivå. En högskola saknar ett sådant tillstånd men kan ändå få utfärda examina på forskanivå inom avgränsade områden. En högskola måste då ansöka om det hos Universitetskanslersämbetet

    3. Skillnaden mellan universitet, folkhögskola och högskola?

    Svar; Se svar ovan för skillnad mellan universitet och högskola. På en folkhögskola studerar du mer fritt än i andra slags skolor. Varje folkhögskola bestämmer själv hur deras undervisning ska vara.
    Varje folkhögskola har sina egna kurser och ämnen. En Folkhögskola drivs av föreningar, stiftelser eller ideella organisationer. Du kan plugga till en högskolebehörighet på en Folkhögskola om du kanske inte gått gymnasiet eller bara delar av gymnasiet - eller läsa olika yrkesutbildningar som t.ex fritidsledare och journalist.

    4. Jag undrar också om jag på gymnasiet läser till exempel samhällsvetenskap men efter de 3 åren vill jag bli tillexempel läkare eller en programmerare. Kan jag då efter gymnasiet läsa så att jag har behörighet att komma in på en läkarutbildning?

    Svar: Om du läser upp till Matte 3b på gymnasiet så har du möjlighet att komplettera ämnen via ett Naturvetenskapligt eller Tekniskt basår på högskolan och efter det året söka t.ex Läkare eller Civilingenjör t.ex. För en läkarutildning krävs att du i sådana fall går ett Naturvetenskapligt basår.

    5. Vilken av de tre olika efter gymnasiet skolorna ska jag gå till då? tacksam för svar men ni brukar vara snabba med att svara på frågor.

    Svar; Vilken av dessa skolor du ska gå på beror ju på vad du vill plugga efter gymnasiet. Smartast är om du går in på högskolors olika hemsidor och kollar vad de erbjuder. Här kommer lite bra länkar;

    http://www.folkhogskola.nu/

    https://www.antagning.se/se/start - här kan du leta utbildningar på alla svenska högskolor och universitet.

    https://www.yrkeshogskolan.se/ - Yrkeshögskolan är en spännande utbildningsaktör också - utbildar ofta via korta praktiska utbildningar direkt ut i jobb.

    /Lena, Syv
    • : så om jag läser tillexempel naturvetenskap med allt kan jag sedan tillexempel isstälet gå en tekniskt utbildning på högskola men då får läsa mera. Man kan då säga att man bestämmer vad man vill bli när man ska gå på högskola. om man nu vill studera vidare.