Anneli
    Hej,

    Min dotter är osäker på vilket program hon ska välja till gymnasiet. Hur länge kan hon själv ändra i de olika valen hon gjort?

    • SYV-besökare : Bra att veta i vilken del av Sverige eleven söker till gymnasiet - för att kunna ge rätt och konkret svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anneli,
    om man tar Göteborg som exempel, så pågår Valperioden, den ordinarie, fram till den 1 februari 2019, som det står i info på antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-goteborgsregion
    och

    Preliminär antagning blir klar den 9 april 2019.
    Ändringar av ansökan med SYVs hjälp kan sedan göras fram till den 3 juni 2019.
    ***
    Det är för övrigt, lite olika datum för olika regioner.
    Och även det här att kunna ändra sitt val under Omvalsperioden är olika i olika städer Hur man ska gå tillväga (i vissa kan eleverna ändra själva, men i vissa är det endast på SYV-inloggning som ändringar kan göras under Omvalet; det är SYV på elevens grundskola och personal på antagningskansliet, som kan göra ändringar - i så fall, om "syv-inloggning krävs").
    Datumen för gymnasieval och kontaktuppgifter till alla de olika gymnasieantagningskanslierna finns på http://antagningskanslier.se.
    ***
    Även om eleven är osäker, råder vi ändå göra ansökan senast sista dagen i Valperioden, den vanliga valperioden, & även ha flera alternativ*** i sitt val; detta pga flera olika anledningar: för det första, så försöker gymnasieskolorna anpassa antal platser till elevernas önskemål; och för det andra - för att i fall det blir svårt att göra ändring i Omvalsperioden, ex. kan alla SYV-tider vara uppbokade ... det är i alla fall bättre att få "någon plats på gymnasiet" än ingen plats, tycker vi här på Fråga SYV.
    *** - även om eleven endast kan tänka sig en utbildning (på en viss gymnasieskola), råder vi ändå lägga till flera alternativ; i första hand lägger man, givetvis, sin favoritutbildning, men i andra hand - råder vi att söka också, och helst 5-6 alternativ... Man blir inte "bättre prioriterad" om man endast söker en utbildning.
    Däremot om man ej kommer in på den enda utbildning, som man sökte, har man i så fall ingen plats på gymnasiet.

    vänligen
    ANNA