Student Development Manager
    Hej!
    Jag undrar om det finns någon regel för hur länge en elev minst måste vara på sin praoplats för att det ska godkännas nu när prao är obligatorisk? Jag har en elev som har fått en praoplats med en arbetstid på fyra timmar per dag?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    min första tanke är att se om arbetsplatsen kan utöka antal PRAO-timmar, så att det blir mer än 4; bl a med tanke på att eleven ska bättre få känna på hur det är att verkligen Jobba på den arbetsplatsen. På 4 timmar om dagen kanske man inte riktigt får "kläm" på hur det är att jobba där.

    Ang. formalia (att uppfylla "PRAO"-plikten)
    Vi söker svar från en sakkunnig och återkommer så fort vi kan.

    Länktips - Framtid.se/reportage/obligatorisk-prao-fran-ht18.

    Vi har nu fått svar från Skolverket att antal timmar per dag är ej specifikt reglerat. På "ren svenska" måste det betyda att de vet inte och kan inte svara på den frågan. Det är, alltså, "dagar" - 10 dagar PRAO... hur många timmar per dag PRAO ska vara är ej reglerat.
    Själv tänker jag att personer under 18 år har kortare arbetsdagar... och elever i åk8 som kanske precis fyllt 13 år - ska inte behöva "arbeta" på PRAO mer i max 6 timmar... om de inte själva vill vara på arbetsplatsen under längre tid.
    Tråkigt att inte kunna svara på frågan. Men om Skolverket inte vet... så kan inte vi på Fråga SYV ge svar... vi bestämmer ju inte reglerna kring PRAO.

    • Student Development Manager : Tack snälla för hjälpen! Strålande, då kan jag informera eleven som undrar om detta.
    • Milla : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp !