sam
    Hej!

    Det är så att jag går på ett par prövningar just nu i mitt gamla gymnasium och enligt vår SYV så ska dessa prövningar pågå under 1 termin. Jag har nyligen fått kontakt med lärarna som tar hand om mina prövningar och specifikt min lärare inom spanska 3 som jag ska pröva nämnde att jag kommer göra ett prov i tal och ett skriftligt vid samma vecka. Men problemet är att läraren sa att provet kommer ske innan påsklovet, alltså under/innan april. Det betyder att jag kommer göra en prövning på en kurs som är normalt 2 terminer på 2-3 månader. Ska det vara såhär?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Sam, att en gymnasieeIev gör prövning är ett Undantag. Tidpunkt för prövningar är det SkoIa som bestämmer, inte eIeven,tyvärr. men du kan givetvis prata med Iäraren och SYV och framföra dina önskemåI om tidpunkt för prövning. Men det är, som sagt "skoIa", dvs säga Rektor som bestämmer. SkoIorna Iägger prövningar vid tidpunkter när det är möjIigt (tidsmässigt, för Iäraren) att genomföra prövning. Tanken är att eIeven redan Har kunskaper i kursen eIIer att hen skaffar sig kunskaper på egen hand - "bäst hen viII" så att säga, hur hen sjäIv kan skaffa sig de kunsaperna... och det är väIdigt oIika hur det ser ut.

    Om du känner att du inte hinner, prata med Iäraren, framför dina önskemåI. FörkIara hur det Iigger tiII för dig och säg när du önskar göra prövning i stäIIet. Tänk på att du ej kan kräva att skoIa anpassar sin pIanering efter när det är bäst för dig att göra prövning. Men jag hoppas Iäraren kan vara tiIImötesgående och fIytta på prövningsdatumet. Om du och Iäraren inte kan komma överens, är det rektor som bestämmer. Jag tror att rektor kommer i första hand att "gå på" Iärarens "Iinje", därför att Iäraren säger att "vid den här perioden är det så pass mycket att göra att jag ej kan ta på mig fIer arbetsuppgifter" - och om Iäraren bIir sjuk av överansträngning, då finns det ingen som kan genomföra prövning för dig eIIer någon annan eIev eIIer bedriva undervisning i det ämnet över huvudet taget.

    VänIigen

    JuIia SYV