Frida
    Jag vill läsa kurserna Djurkunskap och Djursjukvård för meritpoäng, http://www.utbildningssidan.se/studiefakta/omradesbehorighet-15, till SLU.
    Jag är 21 år, har fullföljt Barn och Fritidsutbildning, 3 år, på gymnasiet och vill alltså då läsa dessa två kurser på vuxen/komvux nivå. Vägledningscentrum i Jönköping har inget svar på hur jag ska göra eller var de här kurserna finns och allt sökande på internet leder ingenstans.
    Min fråga är alltså kort och gott: Hur kan jag som vuxen läsa dessa två kurser (Djursjukvård + Djurkunskap)?
    Tack på förhand!
    • Milla : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu. :)

    2 Svar

    Hej Frida!

    Du skriver att du läst barn och fritidsprogrammet har du även kompletterat med Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A? De kurserna krävs för behörighet.

    Angående din fråga om kurserna i djurkunskap och djursjukvård så brukar det vara komvux som kan hjälpa dig med den biten. Om komvux i din hemkommun inte erbjuder kurserna bör det finnas en chans att du kan läsa upp kurserna på komvux i en annan kommun, jag råder dig att kolla upp dessa möjligheter.

    Jag sökte också via nätet för att se om privata utbildningsföretag som t.ex Hermods eller Lernia erbjuder kurserna, men jag hittade inte något sådant alternativ för dig.

    Du kan även titta vidare på den här sidan, http://www.komvuxutbildningar.se/search/educations?q=djurv%C3%A5rd
    Oftast är det "hela" program men kanske finns det en möjlighet att endast läsa enstaka kurser.

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    Du fick ett mycket bra svar från min kollega Melina, tycker jag.
    Men jag vill komma med ett annat förslag: om du vill läsa kurser för Meritpoäng, kan du läsa Engelska 7 och Moderna språk eller matematik.
    Reglerna kring meritpoäng finner du på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Ang. din kommentar: kurserna har bytt namn med det nya gymnasiesystemet. Inom Komvux genomfördes reformen under 2012. Jag håller helt och hållet med om att det är på Komvux i din hemkommun (där du är folkbokförd) som en Studie- & yrkesvägledare borde kunna hjälpa dig hitta info om vilka kurser du kan läsa i stället.

    Ett annat ställe dit du kan vända dig är Antagning.se https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ och du kan även prova ta kontakt med Studievägledare på SLU som borde ha erfarenhet av den typen av frågor som du "brottas med" nu.

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare