Andrew

    Hej! Har en fråga angående förkunskaperna i ett program för universitetet. Då mitt gymnasium inte erbjuder ett ämne som är ett behörighetskrav för programmet, undrar jag vad som kan göras för att bli godkänt. Talar om just Samhällskunskap 1a2. Kan jag exempelvis gå på komvux samtidigt som jag går på gymnasiet? Om inte, finns det då ett annat sätt att läsa kursen? Vill gärna bli klar med Sam1a2 för att kunna bli behörig. Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Andrew!
    En svår fråga... :( Om din gymnasieskola inte erbjuder en kurs, då kan du, som regel, inte läsa den kursen. Då får du lov att komplettera efter gymnasiet. Din gymnasieskola får frivilligt hjälpa dig genom att "skicka dig" till en annan gymnasieskola där kursen ges eller genom att låta dig göra en prövning i kursen (och till prövningen förbereder du dig genom självstudier). Jag förstår att det känns tråkigt att inte kunna söka till en eftergymnasial utbildning "bara för att" man ej kunde läsa en liten kurs (som på heltid läses på 2.5 veckor). Men du som är gymnasieelev har, formellt sett, inte rätt att varken sig läsa på komvux, eller kräva att din gymnasieskola erbjuder kurser som den inte erbjuder. Och det frivilligt för din skola att hjälpa dig i den frågan. Skolan kan säga Nej. Jag beklagar detta men vet faktiskt inte hur detta kan hjälpas. :(