elev

    Hej! Jag blev underkänd i ma3b på gymnasiet och vill nu läsa upp för att kunna få behörighet. Går det att skriva enbart ett NP eller måste man gå en full 100p kurs på 5v heltid? Vill kunna läsa så fort som möjligt, det bästa hade varit enbart ett slutprov.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus,
    om du inte vill läsa kursen, då bör du försöka hitta var du kan anmäla dig till en Prövning (särskild prövning). Prövningen består av två delar: den skriftliga delen och sedan (brukar vara om cirka 2 veckor efter första delen) - den muntliga delen. Till den muntliga delen skriver lärare frågorna för just dig, individuella frågor som ställs utifrån dina svar i den skriftliga delen. Anmälan och betalningen (500 kr) bör man göra (oftast) minst 3 eller 4 veckor innan första delen. Det är också ganska svårt att hitta var man kan göra prövningar - detta för att många vill göra prövningar och det är lärarbrist + att den betalning på 500kr som, som max, får tas ut, bekostar inte alls de faktiska kostnader som prövningen innebär i lärartid, administration kring prövningen, utfärdandet av betyget mm.
    Du som inte längre är gymnasieelev, får göra prövningar i hela Sverige, i alla de olika kommuner. Praktiskt sett, så är det givetvis bekvämare att i första hand försöka hitta prövningsmöjlighet i sin egen stad eller inom pendlingsavstånd (detta för att du kommer behöva åka till prövningsstället minst 2 gånger, för de 2 delarna av prövningen).
    Vår erfarenhet är att det är nästan alltid lättare att få högre betyg om man läser en kurs, jämfört med att man endast gör en prövning. Om matte 3b krävs för särskild behörighet till den utbildningen som du vill komma in på, kommer betyget räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. I vilket fall vinner du på att försöka få så högt betyg som möjligt (alltså inte endast E utan så högt som möjligt, helst A).
    Tidsmässigt, så kan det också vara så att du snabbare får betyget om du läser kursen, jämfört med prövningen. Men det beror på när kursen matte 3b startar nästa gång i den kommunen där du är folkbokförd. Du söker läsa kursen på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. I vissa kommuner kan man börja ganska snabbt efter ansökan och om du läser på distans eller flex kan du också snabba på så att du kan få ditt betyg ännu snabbare än på fem veckor.
    Så, sammanfattningsvis, svarar jag så här: om du inte vill läsa kursen, försök hitta var du kan göra prövning. Sök i hela Sverige. Att du snabbare skulle få betyget om du tar prövningsvägen, eller om du tar "läsa på komvux"-vägen vet jag inte, det beror på. Och du kan också både anmäla dig till komvux (ansöka om att läsa matte 3b) och samtidigt försöka hitta var du kan göra prövning. Får du plats på kursen, kan du alltid tacka Nej (lämna återbud).

    Studie- och yrkesvägledare

    Hittade inga frågor