Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna,
    om du vill få ut lärarlegitimation från Skolverket, måste du bland annat få ut Lärarexamen.
    Lärarexamen får man på lärarhögskolan. Därför är det mycket bra att samråda med studievägledare på en av lärarhögskolorna - företrädesvis på den där du vill studera och få ut examen ifrån. Undrar: i vilka ämnen vill du bli lärare?
    Kika gärna på Framtid.se/yrkeslärare och
    framtid.se/yrke/larare-i-vissa-amnen

    Om att bli behörig lärare i Företagsekonomi
    När det gäller ämneslärarexamen inom företagsekonomi kan inte, enligt vad jag vet, det ämnet hittas som enskilt ämne på något av universiteten som utfärdar lärarexamen.

    Stockholms universitets sajt har information om  KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) - och det har tidigare varit möjlight att genom den utbildningen (KPU) bli behörig lärare i bl.a företagsekonomi. Ta gärna kontakt med studievägledningen på SU för mer info.

    Företagsekonomi verkar inte gå att läsa genom det "vanliga" ämneslärarprogrammet, utan man läser högskolepoäng i Företagsekonomi och ev i ett annat ämne först och söker sedan till KPU.

    Vi rekommenderar att i fall man är intresserad av att bli lärare i Företagsekonomi, kontakta Studievägledningen  eller någon som ansvarar för lärarutbildningen på Stockholms universitet och fråga hur det rent praktiskt skulle gå till att läsa till gymnasielärare i företagsekonomi och vad som krävs för att få undervisa i det ämnet.

    ***
    När det är lärarbrist, kan man (tyvärr) få jobb som lärare trots att man inte är utbildad lärare, och om man jobbar i några år, kanske kan man få hjälp med att bli behörig genom något speciell projekt: kan finnas sådana lokala projekt och "generella", som gäller för hela Sverige, men man ska, som sagt, har jobbat i några år som obehörig lärare för att få möjlighet att komma med i ett sådant projekt - detta kan inte garanteras. Vilka projekt som kommer att finnas om några år och om just du kommer med, vet vi inte. Men du kan i alla fall söka jobb som lärare även om du inte är utbildad lärare och en viss chans finns att få jobbet, i alla fall vikariat - på en termin eller på ett läsår.
    ***

    Sammanfattning
    Om du inte vill läsa ämneslärarprogrammet, då är det genom KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp, som du kan försöka gå tillväga. Eller genom yrkeslärarprogrammet, som även det är på 90 hp = tre terminer, om det gick på heltid, men pga det går på 50 eller 75% av studietakt, tar studier på yrkeslärarprogrammet 2 eller 3 år. Se på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=yrkeslärare vilka lärosäten som erbjuder yrkeslärarprogrammet, läs info på utb.egna webbplatser och ta kontakt med studievägledare på lärarhögskolorna.

    • : Hej, tack för svaret!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!