Sana

    Hej! Jag vill läsa till biomedicinprogram via uneversitetet och där grundläggande behörighet är Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matematik 4. Mina frågor är: Behöver jag läsa Biologi 1, Kemi 1, Fysik 1 Matematik 3 för att kunna läsa de behörighets ämnena? Om det kräver att jag läser ( Biologi 1, Kemi 1, Fysik 1) så kan naturvetenskakp 2 ersätta de ämnena? Kan jag läsa matte 3 om jag har läst matte 1a eller måste jag läsa matte 2 ? Är det möjligt att läsa matte 3 om man läste matte 2a eller måste man läsa matte 2b/2c? Jag läser vård-och omsorgsprogram via gymnasieskolan därför undrar jag om hur kan jag räkna mitt meritvärde efter att jag läser de grundläggande behörighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sana,
    grundläggande behörighet är för dig EXAMENSBEVIS från ditt gymnasieprogram + godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6.
    För särskild behörighet behöver du godkända betyg i Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matematik 4.
    ____________________
    Du frågar om du behöver läsa Biologi 1, Kemi 1, Fysik 1 Matematik 3? Svaret är: det är komplicerat.
    Formellt sett, för att kunna delta i konkurrensen om utbildningsplats så behöver du endast Examensbevis från gymnasiet + godkända betyg i svenska 2,3; engelska 6 och i biologi2, kemi2, fysik2 och matte 4.
    Men frågan är HUR du ska skaffa dig betygen i biologi2, kemi2, fysik2 och matte 4? Du får givetvis skaffa dig kunskaper på egen hand och försöka göra prövningar. Får du godkända betyg i kurserna, blir du behörig.
    Men det är svårt att skaffa sig tillräckliga kunskaper på egen hand, utan att läsa kurserna på gymnasiet eller på komvux. Och komvux ger inte plats på biologi2 om personen ej kan uppvisa godkänt betyg i biologi1 (för att komvux tror inte att det går att hoppa över kurser där de bygger på varandra, alltså förkunskaperna inför biologi2 läser man i kursen biologi1. Och på samma sätt är det inom andra ämnen också.
    Inför fysik 2 vill komvux att man skaffar sig godkänt betyg i fysik1a (eller i fysik 1b1 och 1b2);
    inför matematik 4 vill komvux att man skaffar godkänt betyg i matematik 3b eller 3c.
    Vad gäller matten: om du på gymnasiet kan läsa matte 2a, gör det. Om du på gymnasiet även kan läsa matte 3b, gör det också. Om inte - då får du skaffa sig kunskaperna på egen hand eller söka till komvux.
    På komvux vill jag råda dig läsa matte 2c, 3c och sedan 4. Endast betyget i matematik 4 kommer påverka ditt jämförelsetal. Genom att läsa svårare (c-spår) i matte innan matte 4, förbereder du dig bättre och bör då få högre betyg i matematik 4.