Anette

    Hur kan man läsa upp grundskolebetyg för att bli behörig till gymnasiet på distans? Har en 16åring som inte trivs i skolmiljö men vill studera. Har inte varit i skolmiljö på hela nian utan sköt det med distanslösningar dock nåde han inte ända fram i matten. Vad kan man göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anette!
    det finns en bra gratis webbsida som heter Matteboken - där mattekurserna finns upplagda för repetition och för självstudier - och matte för årskurs 9 finns på matteboken.se/lektioner/skolar-9 - ni får gärna använda er av den sidan och annat som Matteforum kan erbjuda, t.ex mattehjälp i Räknestugorna.
    Någon "allmän" kurs i grundskolematte på distans som är öppen för alla känner vi tyvärr inte till.
    Olika lösningar kan finnas lokalt. t.ex om eleven är behörig till hemundervisningen eller om elevens skola kan fixa distansundervisning för eleven - den frågan tar man upp med kurator och rektor på elevens skola och/eller på utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd.
    Lycka till!