Michael
    I gymnasiet, läser man matte 3b på Samhällsprogrammet? Därför att jag har sett och hört att man bara läser upp till 2b och om det är så, hur/var läser man 3b?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Du har alldeles rätt i att en kurs Matte 3b inte ingår i Samhällsvetenskapsprpogrammet (i alla fall inte som en obligatorisk kurs). Dock kan man läsa den som Programfördjupande kurs eller inom Individuellt val eller som en så kallad "utökad kurs" (en kurs utöver programmets obligatoriska 2500 poäng).

    I fall man inte läser en kurs på gymnasiet som man behöver till vidare studier, ansöker man om att läsa på Komvux i den kommunen där man är folkbokförd.

    Ett annat alternativ är att göra prövning i kursen. Till prövningen förbereder man sig genom självstudier. En bra sida för den som vill läsa matte på egen hand är www.matteboken.se

    Om prövningar (vad som gäller) kan du läsa på http://www.fragasyv.se/info/provning

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare