syv

    Hej, får vem som helst som kommer från ett annat land läsa på sfi? Tex Norge, Finland? Sedan undrar jag om när man kan gå från sfi till "vanligt" komvux? För att läsa tex vissa ämnen som eng 6 eller dyl.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    ang. rätt till SFI var god se skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ratt-till-sfi
    och
    när den studerande är klar med SFI, dvs om hen får godkänt betyg i SFI-kurs D, då har hen kundkaper i svenska som motsvarar cirka årskurs 6 i den svenska grundskolan, dvs elever som slutar på mellanstadiet och ska börja på högstadiet i grundskolan har ungefär samma kunskaper i svenska. Det är alltså rätt långt till gymnasienivå än. Efter SFI är det Svenska grund (högstadie-svenska, som motsvarar åren 7-9 på grundskolan) och sedan kommer gymnasiet.
    Engelska 6 är andra kurs i engelska på gymnasienivå. Den kursen baserar sig på Engelska 5 som är första kurs i engelska på gymnasienivå. Den kursen baserar sig på kunskaper i Engelska Grund (grundskoleengelska).
    Eftersom undervisning i engelska på komvux sker "på" eller "via" eller "med hjälp av" svenska språket (översättningar sker mellan svenska och engelska och läraren förklarar - i alla fall delvis - på svenska), behöver man ha "tillräckliga kunskaper" i både svenska och engelska för att kunna läsa engelska på komvux.
    Formellt gäller: om studerande har kunskaper i svenska motsvarande grundskola, alltså godkänt i SAS grund eller betyg från årskurs 9 på grundskolan (godkänt betyg) i svenska + kunskaper motsvarande godkänt betyg i Eng 5, då är hen behörig börja läsa Eng 6.
    Komvux har möjlighet att göra diverse undantag, t.ex i stället för betygen kan komvux basera antagningsbeslut på nivåbedömningstester.