Anas

    Hej! Jag läser just nu det tredje året inom naturvetenskapsprogrammet. Inom programmets gång har jag gillat matematiken och snart avslutar jag Matte 4. Jag har tänkt i ett tag nu att bli en civilekonom på grund av matten, men insett nu efter att ha sökt lite på nätet att det är bara enkla uträkningar. Min fråga är, hur bra är matten där egentligen? Jag gillar svår matte och tycker därför att det är viktigt att läsa något som matchar mina förväntningar. Är det värt att välja civilekonomprogrammet om det inte ger en stor utmaning och kunskap?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Ta kontakt med de som jobbar på civilekonomprogrammet; det kan t.ex finnas studerandeambassadörer som själva är studerande på det programmet, och som har praktisk erfarenhet (vet exakt vad man läser och hur svår matte som ingår). En allmän studievägledare som inte jobbar på just det programmet, kan inte svara på frågan "hur svår matten inom civilekonomprogrammet" är. Det är möjligt att inte ens studievägledare som jobbar på det programmet kan svara om "hur svår matten" är - då studievägledare läser ju inte själv på programmet och undervisar inte heller... så det är en fråga till de som undervisar i de kurser som innehåller matematik och till de studerande. Så, ta gärna kontakt med studerandeambassadörer (info brukar finnas på utb.webbplatser om vilka studerandeambassadörerna är). Studievägledare på programmet (just det aktuella programmet) kan ge dig möjlighet att komma i kontakt med högskolelärare som undervisar i kurser som innehåller matten, inom civileknomprogrammet, och "den vägen" kan du förhoppningsvis få svar på din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare