Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Åsa,
    gymnasiekursen Samhällskunskap 1b är en 100poängs-kurs (omfattning/studieinsats cirka 200 timmar). Den kursen kan på komvux läsas på heltid på fem veckor. På gymnasieskolorna brukar samhällskunskap 1b förläggas under år1, men det förekommer även andra upplägg, t.ex kan kursen läsas i låg takt under två årskurser. Vilket år man på gymnasiet läste kursen spelar ingen roll. Alla kurser som ingår i examensbevis från gymnasiet har "samma värde", oavsett vilken kurs de lästes under.
    Kurserna Samhällskunskap 1a1 och 1a2 utgör tillsammans kursen 1b, så man i stället för godkänt betyg i samhällskunskap 1b ha godkända betyg i två 50p.kurserna (Samhällskunskap 1a1 och 1a2). I de flesta yrkesprogram på gymnasiet ingår endast samhällskunskap 1a1 som en obligatorisk kurs, men då kan man ofta välja till 1a2-kursen för att få samma behörighet som 1b-kursen ger.

    Studie- och yrkesvägledare