Irfan

    Hej, jag är en 15 åring som ska börja gymnasiet nu i augusti Jag vet att aktiemäklare blir man genom civilekonom/ civilingenjörs examen Sedan behöver man swedsec licenserad utbildning Med tanke på hur mycket lönen mellan aktiemäklare och civilingenjör skiljer sig undrar jag hur denna swedsec utbildningen funkar Är det ett test? En utbildning på 2-3 år? Jag har kollat in i deras webbsida men hittade inte längden på utbildningen. Kan ni hjälpa mig med det?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Irfan!
    Enligt informationen på https://www.swedsec.se/om-swedsec/ är det anställda hos banker, värdepappersbolag, fondbolag, försäkringsbolag, försäkringsdistributörer och liknande företag/organisationer som kan få Swedsec licens. Du måste alltså först få anställning och det är mycket lång väg att gå. Du ska först läsa 3 år på gymnasiet, sedan 4 eller 5 år på högskolenivå, sedan söka anställning och om du blir anställd då blir det aktuellt att titta på hur reglerna ser ut då... Reglerna kan ändras, och det är inte alls säkert att samma utbildningar eller tester finns då det blir aktuellt för din del. Vad du i framtiden ska behöva gå för utbildning eller vilka tester du behöver göra kan vara mycket olika, jämfört med som det ser ut idag.
    Det blir aktuellt för dig som tidigast om 7 år... du får givetvis kontakta Swedsec och ställa frågor till dem, men den information du får fram kanske inte alls är aktuell för din del, eftersom det kan på 7 år ändras väldigt mycket.
    Det är bra att du planerar på lång sikt, men reglerna ändras över tid. Just nu behöver du tänka på gymnasieval till nästa läsår. Om du är intresserad av yrket Aktiemäklare sök i första hand till EK/inriktning ekonomi.