Eleanor

    Hej! Jag läser nu sista halvan av socionomprogrammet och har funderat på att söka till en mastersexamen direkt efter. Jag undrar lite hur långt det skulle ta att ta en masterexamen. Jag vet att vi läser sista terminen på avancerad nivå, men räknas den in i en mastersutbildningen? Alltså behöver jag endast läsa 1,5år utöver socionomutbildningen för en masters? Tack i förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Eleanor!
    ställ din fråga till studievägledare på just det masterprogrammet som du vill komma in på. Innehåll i olika masterprogram är inte identisk, utan olika. Om samma kurser som du får godkända betyg i inom socionomprogrammet ingår i masterprogrammet då borde du kunna Tillgodoräkna dig tidigare utbildning och korta ner utbildning på masterprogrammet (här tänker jag "logiskt", man ska ju inte behöva läsa om samma kurser igen om man redan har godkända betyg). Men om innehåll i masterprogrammet är sådant att de kurser som du tidigare avklarade, ej ingår och kan ej tillgodoräknas, då borde du ej kunna korta ner din utbildning utan det blir 2 år, som är vanlig tid som masterprogrammet pågår under.