Madeleine
    Hej!
    Jag har hittat min drömskola, där jag ska gå NV. Skolan har flera speciella inriktningar på NV, där jag har valt Ledarskapsinriktning (man läser lite programfördjupande kurser som t ex entreprenörskap och ledarskap&organisation).

    Det enda problemet är att skolan ligger lite långt bort. Jag kommer att åka 4,6 mil med buss enkel väg(där nästan hela vägen fram till skolan kommer att vara nybyggd motorväg) + att jag bor 6km från min närmsta busshållplats(men jag kommer att få skjuts av föräldrar). Busstiden till skolan idag ligger på ca 55min, men kommer att kortas ner när ytterligare några mil av vägen blir motorväg(motorvägen byggs i ertapper).

    Hur mycket pendlande fungerar? Hur mycket klarar man som gymnasieelev av? Jag är en studiemotiverad elev med mål som kommer att gå en plugglinje på en ambitiös skola, men allt är ju inte möjligt.

    Jag bor mitt ute i skogen och har sedan ettan behövt skumpa många timmar fram och tillbaka i skolbussar, så jag är ganska van. Men det är mycket plugg och jag vill ha bra betyg och det är det jag är mest orolig över.

    Kommer jag att kunna kombinera pendlande med allt plugg? Eller är det att ta sig vatten över huvudet? Och har du tips på hur jag kan göra studietiden enklare? Får man bidrag när man har långt till skolan? Och kommer jag att ha fritid över till annat, som mina hästar?

    Känner mig ganska vilsen, men jag vill så gärna gå på den skolan!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Madeleine,
    roligt att du hittade en skola som du verkligen vill gå i.
    Jag tycker du bör ta reda på om du kommer att ha rätt till Inackorderingstillägget från CSN. Det är i fall din skola är en friskola och om det tar minst 1 timme enkel väg hemifrån och till skolan. Då kan du hyra bostad på skolorten och åka hem på helgerna.
    Om skolan är en kommunal eller landstingsdriven, då är det en fråga till din hemkommun - om du har rätt till någon form av kompensation för att pendla och/eller hyra bostad på skolorten. Läs mer på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper

    Ett annat alternativ skulle vara att söka till en skola som har utbildning på distans: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium

    Du är van att pendla, skriver du, men att det ändå finns gränser för vad man klarar av och det är ju alldeles sant. Precis så är det: finns gränser för allt. Men det är olika vad man klarar av och det som spelar roll - om du blir åksjuk eller ej; om du kan sova på bussen eller läsa (göra läxor) på väg till/från skolan. Hur mycket du behöver plugga beror alldeles på - hur lätt du har för studier och vilka betyg du vill satsa på. Här vill jag tipsa dig om http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    De "officiella gränser" på hur långt det är "normalt" att pendla är:
    en timme - då CSN betalar inackorderingstillägg bara i fall det tar längre tid än en timme enkel väg:
    en och en halv timme - för arbetssökande (Arbetsförmedlingen anser att om man kan komma till jobbet inom max 1,5 timme enkel väg - då är det OK men om det tar lägre tid, då är det för långt).
    För övrigt så är det mycket individuellt vad man klarar av och det är extremt svårt att säga till dig att du kommer att klara det eller "nej, det är för långt". Och om t.ex. jag tycker att det är för långt - vad har du för alternativ då?
    Det skulle underlätta om du kunde provpendla under några dagar - provgå på din favoritskola. Skall ni ha PRAO under vårterminen i nian? Du skulle kunna söka PRAO plats på din gymnasieskola - hos vaktmästare eller skolvärdinna eller hos skoladministratör eller i matsalen. Och då pendlar du fram/tillbaka i en vecka (ännu bättre om det är 2 veckor) och då ser du hur mycket tid och ork du har kvar.
    Vårlov - kanske du kan söka praktik i en butik nära din favoritskola - och pendla så att du skall vara på arbetsplatsen till kl.8 och du jobbar på praktikplatsen i minst 6 timmar och sedan skall hem. Efter en vecka har du en uppfattning om hur det känns.
    Det är de bästa råden jag kan ge dig.
    Hoppas mitt svar hjälper dig att bestämma dig angående hur du vill göra med ditt gymnasieval.
    Ha det nu så bra, Madeleine!
    Peter SYV