Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    gymnasielärarprogrammen brukar vara 5-åriga (finns några på 5,5 år - då brukar minst ett av undervisningsämnena vara språk).
    Grundskolelärarprogrammen brukar vara på 4,5 år (9 terminer).

    Arbetsutsikten är goda för behöriga mattelärare. Detta pga matematik är ett obligatoriskt ämne både på grund- och på gymnasieskolorna.

    Lön?
    jättesvårt att svara på den frågan. Du kommer att söka jobb som lärare om fem år, och på så lång tid kan väldigt mycket ändras. Löneskillnaderna mellan kvinnor och män bör inte finnas om personerna har samma utbildning och utför samma arbetsuppgifter; det är i alla fall målet att de ej ska finnas.

    Studie- och yrkesvägledare